danskerederier.gif

Danske Rederier: Vigtigt element kom med

Danske Rederier: Vigtigt element kom med
Maria Skipper Schwenn, direktør for Klima, Miljø og Sikkerhed i Danske Rederier.

Onsdag 29. juni 2022 kl: 14:29


Danske Rederier glæder sig over, at et vigtigt element kom med, da EU´s Ministerråd natten til onsdag blev enige om at lade kvotehandelssystemet (ETS) omfatte skibsfarten. Elementet, der alligvel kom med, gavner de rederier, der satser på fremtidens grønne - men dyre - e-fuels.

Hvis danske rederier som Maersk skal have en chance for at blive konkurrencedygtige, når de begynder at anvende brændstoffer som ammoniak eller metanol fremstillet på grøn strøm - de såkaldte e-fuels - skal alle de bæredygtige fordele tælle med i det kommende kvotehandelssystem.

Det lå ikke i oplægget fra EU-Parlamentet til Ministerrådet, men det kom med alligevel.

”En af de vigtigste ting, Rådet har taget til sig, er, at man forholder sig til brændstoffers fulde klimaaftryk og samtlige drivhusgasser hele vejen fra produktion til afbrænding. Det er vigtigt, da de nye e-fuels er dyrere, og derfor skal det kunne betale sig, at anvende vedvarende energi i produktionen.

Det vil være med til at understøtte udviklingen og brugen af e-fuels, som også er grundstenen i Danmarks PtX-strategi og ikke mindst de seneste politiske aftaler om udvidelse af havvind. Dejligt, at man fra dansk side lykkedes med at løfte et svært emne op på dagsordenen,” siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.

Hun havde forud for mødet i Ministerrådet opfordret klimaminister Dan Jørgensen til at få dette element med og det lykkedes.

Hele Klimapakken, som ETS er en del af, er dog endnu ikke på plads. I efteråret begynder de endelige forhandlinger mellem EU-Parlamentet, EU-Kommissionen og EU´s ministerråd.

”Dagens beslutning i Ministerrådet betyder ikke, at ETS reglerne nu er mejslet i granit, men at man skal være forberedt på, at kravene kommer. Nu kender vi forhandlingsoplæggene fra både Parlamentet og Rådet og vi vil fortsat arbejde for vores mærkesager og fremfor alt, at skibsfarten ikke bliver ”ofret” i et større kompromis i en sen nattetime,” siger Maria Skipper Schwenn.

Her vil Danske Rederier atter gøre sin holdning gældende omkring, hvem der bærer ansvaret for betalingerne af CO2-kvoter i et kontraktmæssigt forhold. Her er det Danske Rederiers holdning, at det bør de involverede i kontrakten selv afklare uden indblanding fra anden side.

Kilde: Danske Rederier


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Samsø Rederi søger hjælp til driften
- Krig: Langt færre krydstogter til København
- Hapag-Lloyd tredobler overskud i 1. halvår
- Maersk Air Cargo gennemfører testflyvning
- X-Press Feeders køber dansk for at optimere
- Ro-ro færge på grund med 223 passagerer
- Maersk charteret containerskib i kollision
- Stor bulkcarrier udstyres nu med sejl
- Fragtskib taber stor dækslast træ
- Ocean Atlantic tilbageholdes på Svalbard
- Ocean Atlantic tilbageholdes på Svalbard
- Nordiske lande øger militært samarbejde


Dagens mest læste

- Ny verdensrekordholder på vej til MSC
- RAL sejler forsyninger ud for Forsvaret
- Equinor´s FPSO i brand under værftsophold
- Krig: Langt færre krydstogter til København
- MAN og Stena sammen om metanol-retrofit


Ugens mest læste

- Stort narkofund på Maersk containerskib
- Fragtskib taber stor dækslast træ
- Hurtigrutens Richard With fri af grunden
- Ufærdigt krydstogtskib umuligt at sælge
- Coasteren Saturn erklæret bevaringsværdig
- Verdens næststørste nybyggede sejlyacht
- Kina har udviklet atomdrevet torpedo
- Hanstholm får besøg af krydstogtskib
- Kontrolskibet Nordsøen tæt på levering
- Stor bulkcarrier udstyres nu med sejl
Klik venligst
Klik venligst