Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Udsigt til priskrig i ECA-områderne

Udsigt til priskrig i ECA-områderne

Fredag 27. juni 2014 kl: 09:35


Når de nye strengere krav til svovludledning træder i kraft i ECA-områderne ved årsskiftet, vil straffen for ikke at overholde dem være så lav, at det bedst kan betale sig. Det kan opmuntre nogle rederier til at bruge bunkerolie med højt svovlindhold og fastholde de nuværende priser – i modsætning til de rederier, der vælger at overholde reglerne. De er nemlig nødt til at sætte deres priser op. Det kan føre til priskrig.

”Det er en reel mulighed, at vi vil se en priskrig på lavsvovls-ekstraafgift inden for feedermarkedet i Østersøen, da den kommende ECA-zoneregulering vil betyde betragtelige omkostninger på feederrederiernes bundlinje”, siger Alan Murphy, partner i analysevirksomheden SeaIntel.

På en tur fra Den Engelske Kanal til Hamburg vil besparelsen ved at anvende bunkerolie med højt svovlindhold være seks gange det typiske bødeniveau, som myndighederne pålægger rederiet, hvis det bliver opdaget.

Desuden vil kun Sverige, Norge og Finland øge antallet af inspektioner efter årsskiftet, og kun Sverige og Litauen udfører inspektioner til havs. Alt i alt betyder det, at man indfører et system, som opmuntrer til at snyde. Det opmuntrer rederierne og operatørerne til at bruge bunkerolie med højt svovlindhold for at opnå en prismæssig fordel sammenlignet med konkurrenterne, fordi bøderne er så lave.

SeaIntel har beregnet, at bunkeromkostningerne for 46 procent af de 65 feederoperatører, der sejler i Østersøen, vil stige fra 335 millioner dollar om året til 490-518 millioner dollar om året, hvis de vælger at overholde reglerne.

Herhjemme har Søfartsstyrelsen og Miljøstyrelsen fremlagt en handlingsplan for, hvordan man vil håndtere problemstillingen, og desuden understreger de danske myndigheder, at det er vigtigt at håndtere disse spørgsmål i et internationalt samarbejde.

Kilde: Lloyd’s Loading List


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DHT går i offensiven med stort opkøb
- Peter Willemoes flyttet til det Røde Hav
- Forsvaret redder to fiskere nord for Skagen
- Maersk Line giver indrømmelser til EU
- Maersk-stævning del af langt større sag
- Opbakning til stærk maritim vækstplan
- Raterne går op - skrotning markant ned
- Maersk Line stævnes i sag om prisaftaler
- Landdistrikterne vil udvide nettoløns-regler
- Sovcomflots overskud faldt en tredjedel
- Politikere vil have Aarhus med på ny færge
- Container-rater op med 64% på Kina-Europa


Dagens mest læste

- Peter Willemoes flyttet til det Røde Hav
- SF: Hellere gas fra Tyra end fra Putin
- Tyra-aftalen:I Esbjerg kan de gå på vandet
- Norwegian skifter til All Inclusive i Danmark
- Koreansk tragedie op i lyset


Ugens mest læste

- Vanvittig indsejling går viralt
- Værfter punkterer Trumps flådeudbygning
- Ny Nordsø-aftale er på plads
- Hvem er verdens rigeste skibsreder?
- Dansk bulker kolliderer med atomisbryder
- Sømand faldt i ballasttank og druknede
- Siemens’ andet havmølleskib klar
- 42 bådflygtninge dræbt af helikopter
- Første glimt af ny krydstogt-serie
- Mærsk produkttanker berøvet i Indonesien
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst