Fredericia vil fordoble containerkapaciteten
Det største havneudvidelsesprojekt i Fredericia Havns historie vil om få år fordoble containerkapaciteten, og forberede havnen til fremtidens stigende container- og ro/ro godsmængder. Udvidelsen vil koste et trecifret millionbeløb.
”Vores containerforretning har de senere år haft rekordhøj volumen, og vores fremskrivninger viser, at den øgede efterspørgsel efter søtransport vil fortsætte i takt med den globale vækst og stigende samhandel konsolideret omkring de store logistikknudepunkter”, siger Rune D. Rasmussen, CEO i ADP.
”Vi vil tage del i væksten på det globale containermarked, og derfor har vi brug for en udvidelse af vores havneinfrastruktur i Fredericia, så både arealer, sikkerhed og logistik-flow kan følge med de øgede containermængder. Vi ser allerede nu, at containermarkedet flytter sig i retning af vores transport-korridor, og med den rette infrastruktur, kan vores containerforretning blive dobbelt så stor i årene fremover”, siger Rune D. Rasmussen.
Havneudvidelsen er netop sendt i myndighedsbehandling, herunder VVM-redegørelse og miljøvurdering, inden anlægsarbejdet kan påbegyndes. Den ny container- og ro/ro terminal forventes at blive taget i brug ultimo 2024.
Containerterminalen etableres i Vesthavnen, hvor nuværende kajanlæg forlænges med 230 m til en samlet kajlængde på 485 m ud til 15 meter vanddybde. Containerarealet udvides til samlet set 170.000 m2 med en estimeret fremskrivning på 160.000 TEU i 2026-2027.
Containerterminalen etableres, så den vil kunne håndtere større containerskibe og to samtidige containeranløb. Havneudvidelsen understøtter ADPs mål om at blive fossilfri i 2030.
Tilsvarende etableres en ny ro/ro terminal, som bliver en brokaj med plads til to skibe i stedet for nuværende ro/ro terminal med plads til et skib. De nye ro/ro ramper placeres i umiddelbar tilknytning af trailerpladser, så intern transport på havnen reduceres væsentligt, hvilket forbedrer logistikken på havnen.
Med etableringen af den nye container- og ro/ro terminal adskilles aktiviteterne, hvilket vil forbed-re sikkerheden på havnen.
Havneudvidelsen bliver en fremtidssikret bæredygtig løsning, idet der etableres strøm i kajen på containerterminalen til elektrisk drift af kraner. Dette vil reducere støjbelastningen samt sikre opfyl-delse af ADP’s klimamål.
På den ny ro/ro terminal etableres fremføring af strøm til kajen for at fremtidssikre til land-strømstilslutning af ro/ro skibe.
Kilde: Fredericia Havn