Bjærgning af Umoe Ventos kan trække ud
Bjærgningen af vraget efter det udbrændte Crew Transfer Vessel Umoe Ventus kan komme til at trække ud. Først i begyndelsen af næste uge bliver vejret velegnet til at gennemføre bjærgningsoperationen, der enten kan ske fra vand eller land.
Strandområdet nær det udbrændte skib, der ligger et halvt hundrede meter fra strandkanten, er afspærret af politiet, da det stedvist er dækket af gråt giftigt støv fra branden. Private vagter patruljerer området for at holde nysgerrige væk.
Der er ingen officielle oplysninger om årsagen til branden, men den menes at være opstået i en hjælpemotor. Kort inden branden var skibet søgt ind til Bagenkop for at gennemføre en reparation.
Det mindre end et år gamle, teknisk avancerede serviceskib er bygget af Umoe-værftet i norske Mandal. Umoe Ventus er i princippet en katamaran, men er udstyret med et gummi ”forhæng”, der dækker hullet mellem de to skrog i stævnen og et tilsvarende agterude.
Under skibet og skærmet af gummiforhænget befinder sig en luftpude som skibet ”svæver” på, en teknik der i 60’erne opnåede stor popularitet under varemærket hovercraft,
Teknikken er en smule anderledes end i gamle typer fra 1960’erne. Umoe Ventus drives ikke af en propel, som en flyvemaskine, men derimod af waterjets, som det er tilfældet med en række andre enheder af CTV-typerne. Der er to enheder - en i hvert skrog - hvor der også er maskinerier, der producerer luft til skørtet og dermed opdriften.
Hovedmaskineriet er et MTU-anlæg - der også er et velkendt hurtiggående anlæg til netop brug sammen med waterjets. De er af typen 16V2000, der hver udvikler 1.440 kW. Det i kombination med waterjets giver en maksimal fart på 40 knob.
Umoe Ventus er designet til at sejle med 12 passagerer, som akkommoderes i en salon i den forreste del af apteringshuset
Umoe Ventus er på chartret af DONG Energy og sejler til hverdag serviceteknikkere til og fra vindmøllerne i Borkum Riffgrund 1 Offshore-vindmøllepark. Den ligger i vadehavets sydlige del og betjenes fra basehavnen Norddeich.
Derfra er der 54 kilometer ud til vindmølleparken. Charteren inkludere flere optioner, der kan forlænge perioden yderligere således, at den kan komme op på 12 måneders samlet beskæftigelse.
Umoe Ventus ejes af det norske byggeværft, der ikke har solgt skibet endnu, men i stedet har valgt selv at udvikle og drive skibet i stedet for at være ansvarlig overfor en ekstern reder. Det sker teknisk gennem selskabet Umoe Wind AS med adresse på koncernhovedkvarteret i Mandal.
Der er så lavet en management aftale med Valling Ship Management
i Svendborg, der står for den praktiske drift af skibet, der fra leveringen er registreret under dansk flag med Svendborg som hjemhavn.
Redaktionen