Skærpet kontrol med bunkerselskaber
Miljøstyrelsen skærper nu kontrollen med skibsbrændstof forud for ikrafttrædelsen af de nye svovlregler 1.1. 2020. Bunkerselskabet Monjasa har påpeget, at det er for nemt for skibe at snyde med brændstoffet, fordi det reelt ikke kontrolleres, om skibene har scrubbere ombord, skriver Søfart.
“Miljøstyrelsen forventer i 2018 at gennemføre en indsats med øget kontrol overfor brændstofleverandører i danske havne og i dansk farvand. Indsatsen kan fx omfatte prøvetagning i forbindelse med bunkring samt kontrol af svovlindholdet i den repræsentative prøve, skriver specialkonsulent i Miljøstyrelsen, Dorte Kubel, i en mail til Søfart.
Specialkonsulenten mener dog ifølge Søfart, at de nuværende retningslinjer fra EU og FN’s søfartsorganisation, IMO for, hvordan svovlreglerne skal håndhæves, sikrer at reglerne efterleves.
De kommende regler betyder, at svovlindholdet højst må være 0,5 pct. mod i dag 3,5 pct. Samtidig bliver det for budt for skibe uden scrubbere, at medtage olie med det høje svovlindhold.
Omkring Danmark i Nordsøen og Østersøen er det maksimalt tilladte indhold af svovl dog højst 0,1 pct.
Miljøstyrelsen laver stikprøver ved, at leverandøren skal indsende en bunkerleveringsnote og en repræsentativ brændstofprøve.
Indtil nu har Miljøstyrelsen dog hverken ført aktiv kontrol med svovlindholdet på bunkerleveringsnoten, eller om brændstofprøven er udtaget korrekt, oplyser Dorte Kubel til Søfart.
Kilde: Søfart