Maersk taber på fortsættende forretninger
A.P. Møller - Maersk kommer ud af 1. kvartal 2018 med et tab på sine forsættende forretninger på 220 mio. dollar, hvilket betegnes som "utilfredsstillende". Efter købet af Hamburg Süd siger omsætningen til markant til 9,2 mia. dollar fra 7,1 mia. Samlet overskud i første kvartal på 2,98 mia. dollar.
“I første kvartal af 2018 oplevede vi 30% vækst i vores omsætning. Samtidig er integrationen af vores forretning godt i gang med en succesfuld start på sammenlægningen med Hamburg Süd og lukning af transaktionen af Maersk Oil i marts, der gav en gevinst på USD 2.6 mia.
Imidlertid var vores resultater på den korte bane utilfredsstillende, især i den Ocean-relaterede del af vores forretning. Som svar på de nuværende udfordrende markedsvilkår implementerer vi en række kortsigtede initiativer, så vi igen bliver profitable, og vi fastholder vores guidance for 2018," udtaler Søren Skou, CEO i A.P. Møller - Maersk i forbindelse med 1. kvartalsregnskabet.
Det utilfredsstillende resultat betyder, at Maersk vil tage en række kortsigtede initiativer for at øge rentabiliteten, skriver A.P. Møller - Maersk.
Koncernen rapporterer fra i år på en ny måde med opdeling i fire hovedsøjler, Ocean, Logistics & Services, Terminals & Towage og Manufacturing & Others.
Samlet set kommer koncernen ud med et EBITDA på 669 mio. dollar i 1.kvartal 2018, hvilket blot er 31 mio. dollar bedre end samme kvartal i fjor.
Analytikernes forventninger var, at omsætningen ville ligge på knap 8,8 mia. dollar, op fra 7,1 mia. dollar med et EBTIDA på 845 mio. dollar - eller godt 200 mio. dollar mere end 1. kvartal i fjor, men selvom omsætningen overgik analytikernes forventninger gik det altså modsat med EBITDA.
Den begrænsede vækst i EBITDA forklares med en dårligere valutakurs i forhold til samme periode sidste år, hvilket påvirker regnskabet med ca. 100 mio. dollar.
Oceans bidrager trods inkluderingen af Hamburg Süd kun med 492 mio. dollar, hvilket skyldes højere enhedsomkostninger, drevet af højere brændstofpriser og valutakursudviklingen.
Terminals & Towage bidrog med et EBTIDA ,der voksede med 57 mio. dollar fra 139 mio. dollar til 196 mio. dollars mens Logitics & Services så en nedgang i driftsindtjeningen før renter, skat og afskrivninger fra 32 til 23 mio. dollar.
På det største område, Oceans, der indeholder Maersk Line og Hamburg Süd, fik Maersk Line en vækst i volumen på 2,2 pct., hvilket ifølge koncernen var lidt lavere end forventet i forhold til den globale vækst i efterspørgslen på 3-4 pct.
På de øvrige områder steg omsætningen i Logistics & Services med 6 pct., i Terminals & Towage med 11 pct. drevet af nye terminaler og nye kunder. Derudover har koncernen høstet synergier fra øget samarbejde, specielt mellem Ocean og gateway terminale, hvilket har ført en en volumenvækst, der ligger betydeligt over markedsvæksten, skriver A.P. Møller - Maersk.
Kilde: A.P. Møller - Maersk
Se hele regnskabet HER