Kunstig intelligens styrer færgen bedre

Kunstig intelligens styrer færgen bedre
Kaptajnen på Stena Scandinavica får værdifuld rådgivning fra kunstig intelligens, når kursen skal lægges.

Onsdag 6. november 2019 kl: 11:50


Stena Line er begejstret for et pilotprojekt, hvor det er kunstig intelligens teknologi der foreslår kursen. Et pilotprojekt på Stena Scandinavica på Göteborg-Kiel ruten har nemlig vist, at den kunstige intelligens kan spare brændstof.

Efter et års tid med det nye system ombord er brændstofforbruget reduceret med 2-3 pct. pr. tur. Og da brændstof er den største enkeltomkostning, giver reduktionen besparelser i kroner og ører, men sparer også udledning af drivhusgasser.

Nu har Stena Line døbt det nye system Stena Fuel Pilot og besluttet, at det skal installeres på fem andre Stena-skibe i løbet af efteråret. Og det er ambitionen at udstyre hele flåden på 37 skibe i Europa med systemet i løbet af 2020.

“Stena Line sigter mod at blive verdens første kognitive færgerederi ved hjælp af kunstig intelligens implementering på alle områder i 2021. Dette projekt støtter vores kaptajner og officerer til at spare brændstof. Ved at forbedre effektiviteten reducerer vi både vores omkostninger og vores miljøaftryk. Det udtrykker Stena Lines vision om at forbinde Europa for en bæredygtig fremtid,” siger Jari Virtanen, der er direktør for transformation i Stena Line.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark