Stena Line skruer op for klimaambitionerne

Stena Line skruer op for klimaambitionerne
Stena Elektra skal inden 2030 kunne sejle 50 sømil alene på batteristrøm. Ill.: Stena Line.

Onsdag 7. april 2021 kl: 10:01


Stena Line fortsatte med at reducere sine samlede CO2-udledninger i 2020 og er nu ti år foran det internationale søfartsmål. Men det svenske rederi øger alligevel tempoet i omstillingen til fossilfri søfart og sætter et mål om at reducere de samlede CO2-udledninger med 30 pct. inden 2030.

I 2020 lykkedes det for Stena Line at reducere udledningerne pr. sejlet sømil med 2,3 pct., fordi færgerne blev mere energieffektive.

”Vi arbejder med at reducere vores brændstofforbrug og emissioner, samtidig med at vi udforsker morgendagens brændstoffer og teknologi. Hovedårsagerne til reduktionen i 2020 er, at vi har introduceret tre nybyggede, energieffektive færger i modellen E-Flexer på Det Irske Hav, introduceret grøn landstrøm ved et havneophold i Kiel, og at flere færger i flåden er blevet udstyret med AI-assistenten Stena Fuel Pilot, der hjælper vores kaptajner med at sejle på den mest energieffektive måde,” siger Erik Lewenhaupt, Head of Sustainability i Stena Line.

Målet om den samlede CO2-reducering på 30 % inden 2030 skal blandt andet opnås ved at søsætte den batteridrevne færge Stena Elektra på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg, skriver rederiet i en pressemeddelelse.

Færgen bliver verdens første fossilfrie RoPax-fartøj i sin størrelse og vil måle omkring 200 meter og kombinere en passagerkapacitet på 1.000 med 3.000 banemeter fragtkapacitet. Færgen vil kunne sejle på batteristrøm i cirka 50 sømil, hvilket er afstanden mellem Frederikshavn og Göteborg. Inden 2050 vil rederiet være helt fossilfrit.

Målet om at nå en fossilfri søfart kræver skal nås gennem fire indsatsområder:
1. En elektrificering af søfarten, hvor Stena Elektra senest i 2030 skal kunne sejle hele turen mellem Göteborg og Frederikshavn på batteristrøm - en afstand på 50 sømil.

2. Investering i alternative brændsler, hvor Stena Line foreløbig eksperimenterer med metanol, men også undersøger flere alternative brændsler som brint og brændselsceller.

3. Modernisering af flåden, hvor de tre nybyggede E-flexer er eksempler på, at der kan opnås en 30 pct. større energieffektivtet samtidig med, at de er gjort klar til at kunne blive konverteret til gas- eller metanoldrift.

4. AI-assistance om bord, der kan hjælpe kaptajnerne til at spare på brændstof og i det hele taget sejle på den mest effektive måde.

Kilde: Stena Line


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark