Endnu en Scandlines færge får rotorsejl
På baggrund af gode erfaringer med reduceret CO2 udledning fra hybridfærgen Copenhagen har Scandlines nu også installere Norsepower-rotorsejl på hybridfærgen M/F Berlin. Når vinden er helt rigtig kan den 30 meter høje roterende søjle reducerer CO2-udledningen med helt op til 20 pct.
Scandlines jagter en målsætning om at blive emissionsfri i 2040, og rotorsejl er en af de teknologier, som skal hjælpe rederiet på vej. Erfaringerne fra Copenhagen, der fik monteret rotorsejlet i 2020, er så gode, at M/F Berlin nu også er blevet udstyret med teknologien.
Norsepower-rotorsejlet reducerer CO2-udledningen fra hybridfærgen med gennemsnitligt 4 pct., men altså langt mere under optimale forhold, hvor vinden kommer fra siden vinkelret på sejlet med 20 m/s lidt agten for tværs.
Og netop på ruten Gedser-Rostock er næsten vinkelret på den fremherskende vind fra vest og brugen af rotorsejl er derfor gunstig på ruten, skriver Scandlines i en pressemeddelelse.
“Vi har gjort os positive erfaringer med rotorsejlet pе Scandlines-hybridfærgen Copenhagen og har derfor forberedt søsterfærgen til også at få et rotorsejl. Det er glædeligt at se, at rotorsejlet blev installeret uden problemer, og at færgen kunne gå i drift igen her til morgen som planlagt,” siger Michael Guldmann Petersen, COO, Scandlines.
Scandlines har siden 2013 investeret mere end 2,2 mia. kr. i miljørigtig hybridteknologi, skriver rederiet.
Kilde: Scandlines.