Åbent brev til Villy Søvndal

Mener du i fuld alvor, at du som ansvarlig politiker, forsat med ro i sindet kan se på at den fejlslagne taktik med at lægge pres på Shipcraft, er alt hvad den danske stat kan stramme sig op til, når danske statsborgeres liv er i fare, spørger forhenværende navigatør Poul Erik Larsen.

Kære Villy Søvndal

I dagens E.B. giver du et interview ang. de seks gidsler fra Leoard, som nu har været gidsler hos de somaliske pirater i mere ned halvandet år.

Hovedingrediensen i dette interview, som jeg ser det, er en stor undskyldning for din og den danske stats manglende/fejlslagne indsats for at gøre noget for at få de stakkels mennesker frigivet.

At rederiet Shipcraft reelt har ansvaret for at få deres søfolk frigivet, er jeg enig i. Men det har nu i halvandet år vist sig, at det vil/evner Shipcraft ikke. Er det dermed din mening, at de stakkels mennesker bare skal overlades til intetheden, fordi et spekulativt rederi ikke formår at leve op til sine forpligtigelser overfor deres tilfangetagne søfolk?

Du siger i interviewet, og jeg citerer, - Vi har i hvert fald gjort, hvad vi kan for at lægge det pres på rederiet, som er nødvendigt -.

Jeg skal ikke kunne sige, hvad du, og din regering har gjort for at lægge pres på rederiet. Men kan kun konstatere, at det helt klart ikke er nok.

På et spørgsmål om, hvorfor Danmark ikke kan gøre noget, når det er lykkedes andre landes regeringer at få gidsler frigivet, er dit svar, at vi gør hvad vi kan – men du tror at alle gidselsituationer er forskellige.

Det har du helt ret i – modsat andre lande, giver du og den danske stat, klart udtryk for at danske gidsler ikke er statens problem, men derimod rederiets. Det er bl.a. det der gør gidselsituationer forskellige. Er det en forskel du, helt alvorligt, mener, kan være en retsstat og stor søfartsnation som Danmark værdigt?

Mener du i fuld alvor, at du som ansvarlig politiker, forsat med ro i sindet kan se på at den fejlslagne taktik med at lægge pres på Shipcraft, er alt hvad den danske stat kan stramme sig op til, når danske statsborgeres liv er i fare?

Hvis det er tilfældet, beklager jeg at måtte sige, så er gidslerne ikke ”kun” gidsler for piraterne, men i lige så høj grad for en inkompetent dansk regering. En regering, der tilsyneladende tager mere hensyn til piraterne og ikke mindst deres forbryderiske bagmænds ve og vel.

Danmark støtter en somalisk overgangsregering med dobbelt bistand, for at sætte denne i stand til at bidrage i kampen for pirateriet. Den somaliske overgangregering kvitterer for de mange gode bistandskroner, med at give en berygtet somalisk piratbagmand diplomatstatus!

Hvad tror du, det danske samfund mener, er bedst.

At den danske stat, og dermed du kære Udenrigsminister, vågner op og gør noget effektivt for at hjælpe de stakkels gidsler fra LEOPARD?

Eller, at den danske forsat støtter en fejlslagen indsats, som tilsyneladende tager mere hensyn til piraterne og deres bagmænds fremtid, end egentlig gør noget effektivt for at stoppe disse forbrydere?

Se, det kunne du jo passende svare på i næste interview, i stedet for at fremkomme med nogle ynkelige undskyldninger for regeringens manglende indsats/evner i piratkampen.

NB: for god orden skyld, vil jeg gøre dig opmærksom på at dette brev vil blive videregivet til medierne.

Med venlig hilsen

Poul Erik Larsen forhenværende navigatør.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Fayard´s servicering af skyggeflådens gastankskibe igen i søgelyset

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Ulykkesskib er tilbage i drift

14.01.2025Maritimedanmark.dk

Sikkerheden i Østersøen i fokus ved Nato-møde

13.01.2025Maritimedanmark.dk

Nødlidende tankskib med 100.000 tons olie om bord skal bugseres mod Skagen

13.01.2025Maritimedanmark.dk

Maersk-skib redder 18 fra synkende fragtskib

13.01.2025Maritimedanmark.dk

USA rammer den russiske skyggeflåde med sanktioner

13.01.2025Maritimedanmark.dk

Femern-byggeri trak antallet af lastbiler til rekordhøjder

12.01.2025Maritimedanmark.dk

Nødlidende tankskib ankommet til Sassnitz

Jobmarked

Se alle

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark