Absurd høj forurening fra krydstogtskibe
Alene skibene fra verdens største krydstogtrederi Carnival Corporation & PLC udledte i 2017 ti gange så meget kræftfremkaldende svovldioxid (SO2) i europæiske farvande som alle Europas mere end 260 mio. biler til sammen. Også i Danmark er påvirkningen enorm, viser en ny undersøgelse.
Den nye undersøgelse fra Transport & Environment viser, at landene omkring Middelhavet sammen med Norge er de lande i Europa, der er kraftigst påvirket af krydstogtskibenes voldsomme luftforurening. Men selvom Danmark ligger i den såkaldte SECA-zone, hvor svovlindholdet i brændstof højst på ligge på 0,1 pct., er forureningen fra de gæstende krydstogtskibe også her voldsom, viser rapporten.
Således udledte krydstogtskibene i danske farvande i 2017 atten (18) gange mere svovldioxid end alle landets ca. 2,5 mio. registrerede personbiler. Ifølge undersøgelsen afspejler det på den ene side succesen i forhold til at regulere udledningen fra personbiler og på den anden den manglende implementering af lignende tiltag for skibsfarten.
Også i forhold til udledningen af NOx´ er krydstogtskibene en af de helt store syndere. Det gælder også, når man tager hensyn til afsløringerne af snyd med målingerne af dieselbiler, skriver Transport & Environment og henviser igen til Danmark: Her viser undersøgelsen, at 107 analyserede krydstogtskibe i de danske farvande (EEZ-området) udledte lige så meget NOx forurening på et år som halvdelen af alle Danmarks personbiler.
Undersøgelsen er baserer på analyser af 203 krydstogtskibes sejlads i de europæiske farvande i 2017. Det er forudsat i undersøgelsen, at alle skibe til punkt og prikke overholde alle bestemmelser om brug af brændstof med lavere svovlindhold i de zoner, hvor det er krævet - f.eks. Danmark. Samtidig er det i undersøgelsen forudsat, at alle Europas biler er dieseldrevne. De udleder mere NOx end benzinbiler. Undersøgelsen betegner således opgørelserne som konservative.
Læs hele undersøgelsen HER