ÆrøXpressen tæller penge efter emissionen
ÆrøXpressen lukker i dag for aktieemissionen og selskabets advokat er i gang med at få et samlet overblik, men selskabet har ifølge formanden nået målet om 7,4 mio. kr. Også den resterende egenkapital på et tilsvarende beløb forventes at komme i hus.
Der er nu sat turbo på forhandlingerne med to danske værfter om bygningen af en ny katameranfærge til ÆrøXpressen, efter at det står klart, at det vil lykkes at skaffe den nødvendige kapital på ialt 55 mio. kr., oplyser formanden for selskabet, Christian Holm til Maritime Danmark.
“Men det endelig beløb fra emissionen kan vi først oplyse på fredag, når der er overblik over alle de indkomne tilsagn,” siger han. Ud over de 7,4 mio. kr. der er tegnet ved folkeaktier, er selskabet i gang med at hente ansvarlig lånekapital og her er det forventningen at nå ca. 2,5 mio. kr.
“Så mangler vi 5 mio. kr. og det er også min forventning, at de kommer i hus,” siger Christian Holm.
I forvejen har ÆrøXpressen A/S tilsagn om et lån på 20 mio. kr. fra Ringkøbing Landbobank og et lån på 20 mio. kr. i ”Danmarks Grønne Investeringsfond”, der aktiveres, når rederiet sætter underskrift på værftskontrakten.
“Det skal helst være på plads inden udgangen af 1. kvartal, så vi kan nå at få færgen i drift i foråret 2019. Men om nødvendigt vil vi hellere leve med en lille forsinkelse for at være sikre på at få et godt produkt,” siger Christian Holm.
Den nye færge skal drives af Rederiet Færgen A/S og vil få en kapacitet på 32 personbiler, eller 2 busser og 23 personbiler og 200 passagerer. Overfartstiden mellem Marstal og Rudkøbing forventes at blive på 40 min.
Redaktionen