Årets tredje uddelingsrunde fra maritim fond
Den Danske Maritime Fond har på et netop afholdt bestyrelsesmøde besluttet at uddele 12,3 millioner kroner til ti initiativer, der er med til at fremme den maritime sektor. Uddelingen er årets tredje ud af fire uddelingsunder.
Med den seneste uddelingsrunde har fonden indtil nu uddelt 47,2 millioner kroner i år, hvilket er mere end de 46,6 millioner kroner Den Danske Maritime Fond sammenlagt uddelte i hele året 2022. Og der er stadig en fjerde og sidste uddelingsrunde tilbage.
Fem af de ti initiativer der har opnået støtte i tredje runde er nye erhvervsfremmeprojekter der skal bidrage til at udvikle branchen, tre nye forskningsprojekter om teknologi og arbejdsmiljø samt to start ups der har modtaget lån.
De støttede projekter er:
• PinPoint Tracking er bevilget seed funding til videreudvikling af en innovativ logistik- og tracking enhed baseret på satellitteknologi, der gør det muligt for kunder at lokalisere f.eks. containere, når som helst og hvor som helst.
• Sensemakers er bevilget seed funding til udvikling af en docking-station til deres egen udviklede USV, der bl.a. skal benyttes til måling af havmiljøkvalitet.
• Teknologisk Institut har fået støtte til et forskningsprojekt, der omhandler måling og reduktion af ikke-regulerede emissioner fra metanol og ammoniak i maritime motorer. I projektforløbet udarbejdes et white-paper med konkrete anbefalinger til at undgå disse.
• SDU har fået støtte til et forskningsprojekt, der skal anvende antropologiske og psykologiske metoder til at forstå den indflydelse, som skibsbesætninger med kønsfordeling 50/50 kan have på operationel sundhed og sikkerhed, effektivitet, arbejds- og levemiljø, ledelse og teamwork. Projektet baseres på rederiet Hafnias eksperiment, hvor fire af dets fartøjer skal være bemandet med en kønsfordeling på 50/50.
• ENCOAT ApS har fået støtte til et forskningsprojekt, der i samarbejde med DTU skal kortlægge mulighederne for at fjerne overflødige kobberforbindelser i antifouling maling til skibe og derigennem skabe miljømæssige og økonomiske gevinster for industrien.
• Hafnia Advokatfirma har fået støtte til en juridisk procedurekonkurrence, der har til formål at øge interessen for søret blandt danske jurastuderende.
• Danske Maritime har fået støtte til at få udarbejdet en undersøgelse af en række forventede effekter af at bygge skibe i Danmark fremfor i udlandet. Dette være sig i form af direkte og indirekte beskæftigelse, indtægter i form af skatter og afgifter, investering i ny produktionsteknologi og opkvalificering af medarbejdere mv.
• CarbonCuts A/S har fået støtte til en undersøgelse af muligheden for at anvende en mobil, flydende barge til import og mellemlager af CO2. Projektet sker i forbindelse med virksomhedens CO2-lagringsprojekt, hvor det er ambitionen at kunne lagre mindst 1 mio. ton CO2 årligt i undergrunden på Lolland, når anlægget står klar ved slutningen af dette årti.
• Danske Rederier har fået støtte til at få skabt en standardmodel til vurdering af et skibs livscyklusemissioner, hvilket giver interessenter mulighed for at teste forskellige brændstoftyper, levetidsforlængelse af skibet og energieffektivitetsforanstaltninger for skibstyper som containerskibe, passagerskibe, tankskibe, tørlastskibe og vindmølleinstallationsskibe.
• Søfartsstyrelsen har i regi af deres FutureLab fået støtte til at håndtere den stadigt stigende mængde henvendelser, som Søfartsstyrelsen modtager fra udstyrsproducenter, vedr. nye innovative maritime teknologier, som har potentiale til at øge sikkerhed, bæredygtighed og effektivitet af skibsfarten.
Den Danske Maritime Fond oplyser ikke hvor meget der uddeles til det enkelte projekt.