Ballastvand-konvention først i 2017
Danske Maritime frygter, at ballastvand-konventionen forsinkes yderligere og først bliver klar i 2017. Ballastvand er på dagsordenen på mødet i IMO’s miljøudvalg, Marine Environment Protection Committee (MEPC) i denne uge, hvor også andre emner er på dagsordenen.
”Først og fremmest håber vi på, at der er flere stater, der har ratificeret Ballastvandkonventionen. Der mangler kun få procent af tonnagekravet for, at konventionen, som blev vedtaget af 73 lande i 2004, kan træde i kraft. Dog næppe før 2017. Det er efter devicen bedre sent end aldrig”, siger Michael Prehn, underdirektør i Danske Maritime.
Danske Maritime leder den maritime industris delegation ved mødet i MEPC i denne uge.
”Det vil måske kunne aftales mere nøjagtigt, hvordan man kan beskytte de ”first movers”, der har udviklet disse renseanlæg til ballastvand, og de rederier, der har installeret og brugt dem, inden konventionen var helt på plads”, tilføjer Michael Prehn.
Et andet spørgsmål, som skal vendes på mødet, er afgrænsningen mellem det lave brændstofforbrug, som EEDI-reglen kræver, over for den sikkerhedsmæssigt nødvendige motorkraft, som skibe skal have for at kunne navigere sikkert også i dårligt vejr.
”Vi håber desuden, at der lægges sidste hånd på polarkoden, som dog stadig kan forbedres en del. Dette må nok desværre afvente nye forslag fra de involverede lande”, siger Michael Prehn.
En del forslag fra især russisk side ligner desuden forsøg på at udskyde allerede vedtagne tiltag.
Kilde: Danske Maritime