Barsk 2017 gav underskud i RAL
Royal Arctic Line kalder 2017 for “et transformationsår i modvind” og kom ud med et underskud på 7,5 mio. kr. mod et overskud i 2016 på 142,9 mio. kr. RAL blev blandt andet ramt af skibshavarier, forsinkelser, udgifter til indkøring af ny havn i Nuuk og en besværlig introduktion af nyt IT-system.
Problemer er blandt de mange, der fremhæves i ledelsesberetningen i årsregnskabet for 2017, hvor resultatet betegnes som “utilfredsstillende”. Nettoomsætningen holdt med 796 mio. kr. niveau i forhold til 2016, hvor den landede på 802 mio. kr. men talrige operationelle problemer skabte en voldsom stigning i omkostningerne, der var med til at trække resultatet i minus.
“2017 var i sandhed et transformationsår, og endog et særdeles udfordrende et af slagsen, hvor forandringerne blev imødegået oveni i alvorlige driftsmæssige udfordringer. Dette har haft store omkostninger af enkeltstående karakter, som i høj grad har påvirket resultatet. Mange medarbejdere har lagt ekstra mange kræfter i arbejdet i denne periode i alle dele af organisationen, på land såvel som på skibene. Der er stadig meget at gøre for at bringe Royal Arctic Line ind i det 21. århundrede, men situationen anses dog som værende stabiliseret ved indgangen til det nye år,” hedder det i ledelsesberetningen.
Omkostningerne steg samlet set med hele 147 mio. kr. på grund af en lang række forhold, herunder omkostninger til skibsdriften, der steg med 42 mio. kr. drevet af stigende bunkerpriser, havarier og indchartrede skibe.
Omkostninger til drift af den nye havn i Nuuk er øget med 35 mio. kr., mens omkostninger til administration og salg steg med 28 mio. kr. og personaleudgifterne blev drevet op med 31 mio. kr.
primært på grund af overarbejde i forbindelse med indkøringen havnen i Nuuk. Som en af de øvrige betydelige poster steg af- og nedskrivninger med 23 mio. kr.
I forhold til 2018 forventer selskabet et resultat i niveauet 2 til 15 mio. kr.
Kilde: Royal Arctic Line