Billige nye kæmper til Maersk Line
A.P. Møller-Mærsk har ifølge kilder indenfor industrien valgt den sydkoreanske skibsbygger DSME til at bygge sin enorme 20.000 TEU-plus containerskibe til en pris, der sætter en ny standard for markedet. Prisen skulle være på 151 millioner dollar pr. enhed. Det skriver TradeWinds.
”Hvis den endelige pris på AP Møllers enhed er på 151 millioner dollar inklusive ekstra specifikationer, vil basisprisen for nybygningerne være på omkring 147 millioner stykket. Dette niveau er næppe break-even for skibsværftet”, siger en markedsekspert til TradeWinds.
Industri kilder siger, at den danske skibsfart gigant har lavet en kontrakt på fire faste skibe, samt mulighed for yderligere syv med DSME, der snart er færdig med at bygge Maersk Lines 20 Tripple-E containerskibe.
DSME og Hyundai Heavy Industries var de eneste to værfter tilbage i konkurrencen om at få ordren, som tilsyneladende går til DSME. Den sidste sammenlignelige ordre blev indgået i marts, hvor Mitsui OSK Lines betalte Samsung Heavy Industries 155 millioner dollar for hvert af fire nybygninger på 20.150-TEUtil levering i 2017.
Sydkorea største skibsbyggere plejede at kunne stole på offshore markedet, når efterspørgslen efter kommercielle skibe faldt. Men med den lave oliepris, er offshore markedet dødt. De tilbyder derfor priser, der næppe kan dække omkostningerne, bare for at få ordrer.
Unavngive fortæller TradeWinds, at aftalen endnu ikke er underskrevet og at den endelige detaljer stadig forhandles.
Kilde: TradeWinds