Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en
Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.
Pengene er fosset ind i rederier som Höegh Autoliners på grund af de høje priser på fragt af nye biler, drevet bl.a. af et knapt udbud. Det har nu fået Renault til at finde et alternativ, når nye biler skal fragtes fra det franske selskabs fabrik i Sydkorea.
For mens det i de sidste godt 12 måneder er blevet hundedyrt at få fragtet biler, er prisen på containertransport droppet.
Og det har fået Renault til at benytte 40-fods containere til transport af mærkets kompakte SUV XM3 Arkana fra fabrikken i Busan. I første omgang vil Renault afskibe 1.500-1.700 Arkana til Le Havre hver måned.
“Nye biler i containere kan godt lade sig gøre. I en 40-fods container kan man ved hjælp af et par ramper få plads til tre biler i mellemstørrelsen,” siger Andy Lane fra CTI Consultancy i Singapore til mediet Splash.
Han peger dog på, at omkostningerne til håndtering af containerne i havn kan være dyrere end ved brug af bilskibe.
Men det afskrækker åbenbart ikke Renault, der også planlægger at benytte containere til transporter til USA, Belgien, Italien, Mexico og Australien.
De høje rater på transport af nye biler ventes først at falde markant, når de rekord mange biltransportskibe, der i øjeblikket er i ordre, får vand under kølen.
-emte