Bornholmslinjen vil forlænge sejltid
Udbygningen af Rønne Havn har ifølge Bornholmslinjen sendt rederiets hurtigfærger ud på så stor en omvej, at sejltiderne må ændres. Rederiet har nu sendt et forslag, der indebærer at færgerne ankommer ti minutter senere end i dag, i høring.
”Ændringerne i havnens design har betydet, at færgerne har skullet sejle meget hurtigt for at overholde sejltiderne på 80 minutter, og det har resulteret i et øget forbrug af brændstof på hver tur på små 10 procent. Det er ikke holdbart set i forhold til klima, og det er en meget stor ekstra udgift for rederiet”, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.
Havnens ændrede udsende har betydet, at det har været nødvendigt for rederiet at lave helt nye bølgemålinger og miljøundersøgelser, så Kystdirektoratet og Søfartsstyrelsen kunne godkende den nye rute. Godkendelsen dikterer, at færgerne skal slå ned i hastighed otte kilometer tidligere end før havneudbygningen.
Færgerne skal fremover vendes på 30 minutter i stedet for de nuværende 40 minutter. Øvelsen med kortere havneophold og længere sejltid giver tilsammen en lille besparelse på olieforbruget set i forhold til før havneudvidelsen.
”Men vi ved, at vi på de fleste af de store rejsedage vil få brug for at indhente tid, så vores håb er her, at vi i det mindste rammer status quo på olieforbrug i forhold til før havnen lagde hindringer i vejen for os”, siger Kristian Durhuus.
Bornholmslinjen ønsker den nye sejlplan godkendt og sat i drift fra den 1. marts 2025.
-mauh