Cheshire på vej mod Gran Canaria
Den 21. august lykkedes det bjærgningsfolk at tage Cheshire på slæb og skibet, der blev forladt af besætningen den 13. august, nærmer sig Gran Canaria. Det bugseres af Red Sea Fos, VB Hispania yder støtte og SASEMAR-fartøjet Miguel de Cervantes eskorterer.
”Alle fem lastrum er nu tilstrækkeligt nedkølet og bjærgerne planlagde i går at gå ombord på skibet for at vurdere situationen og rapportere om deres resultater. På grund af forværrede vejrforhold måtte forsøget på at komme ombord desværre udsættes”, skriver operatøren, Bibby Line i en meddelelse.
Den oprindelige plan er at levere en uafhængig strømforsyning for at kunne betjene ankerspil og brandslukningspumperne og etablere en slæbetovsforbindelse til agterstavnen. Derefter skal det gøres sikkert at færdes om bord på fartøjet. Det kræver udluftning af mandskabs - og maskinrum samt og overbygningen.
Der udvikles ikke flere dampe fra lasten af kunstgødning. Bjærgningsselskabet har derfor fået tilladelse fra de spanske myndigheder til at bringe skibet tættere på kysten, men ikke nærmere end 12 sømil. Det vil dog gøre opgaven med at bringe udstyr og mandskab ombord en del lettere.
Det 56.598 DWT store skib var på vej fra Norge til Thailand med 40.000 tons kunstgødning ombord, da kemiske reaktioner udviklede varme, der førte til eksplosioner og brand i to lastrum. Ingen besætningsmedlemmer kom til skade ved eksplosionerne, men blev evakueret på grund af farlige dampe.
Redningsarbejdet forestås af selskabet Resolve Marine.
Kilde: Bibby Line og Maritime Bulletin