CMA CGM nu også på vej til at retrofitte til metanoldrift
Maersk, Cosco og Hapag-Lloyd har allerede offentliggjort deres planer. Men nu vil også CMA CGM gå i gang med at retrofitte eksisterende containerskibe til dual-fuel metanoldrift.
Franske CMA CGM starter med at lade rederiets ældre 9.300 teu skibe ombygge til muligheden for en grønnere drift. Det kommer til at ske på det kinesiske CSSC Qingdao Beihai værft, skriver Splash.
CMA CGM, der er verdens tredje største containerrederi målt på kapacitet afgav i 2022 den første ordre på seks metanoldrevne skibe. Siden fulgte flere ordre på i alt 26 dual-fuel metanoldrevne skibe, der skal bygges på i Sydkorea og i Kina.
Maersk var det første af de store rederier, der offentliggjorde planer om at retrofitte med en motor fra MAN Energy Solution. Det første skib skal efter planen være klar senere i år. Siden har partnerne aftalt ombygning til dual-fuel metanol-maskineri for yderligere 11 skibe.
Også er Seaspan, der er verdens største udlejer af containerskibe og Hapag-Lloyd indgik i fjor en aftale med MAN om 15 dual-fuel motorer med option på yderligere 45.
-emte