CMA CGM skriver historie og skubber Maersk ned
Franske CMA CGM overhaler nu Maersk og indtager positionen som verdens næststørste containerrederi - under én forudsætning, viser den seneste opgørelse fra Alphaliner.
Foto: CMA CGM
Det er den seneste opgørelse fra Alphaliner, der skubber verdens en gang største containerrederi ned på tredjepladsen. Det forudsætter dog, at skibe i ordre medregnes, fremgår det af oversigten.
De seneste data fra Alphaliner viser, at CMA CGM’s flåde – medregnet skibe i ordre – nu udgør 5,42 millioner teu, hvilket er cirka 140.000 teu mere end dens danske rival.
MSC sidder solidt på førstepladsen med en samlet flåde - inklusiv skibe i ordre – på 8,47 millioner TEU, hvilket er større end de eksisterende flåder hos CMA CGM og Maersk tilsammen.
Ud over at være den største opkøber af brugte containerskibe i de første måneder af 2025 har CMA CGM været aktiv med nye skibsordrer. Senest har CMA CGM bestilt 12 dual-fuel LNG skibe med en kapacitet på 18.000 teu hos CSSC Jiangnan-værftet i Kina.
Det er rederiets anden store ordre på containerskibe i år og følger efter en 2,6 mia. dollar stor kontrakt på yderligere tolv tilsvarende skibe hos Hyundai Heavy Industries i Sydkorea.
Det betyder, at CMA CGM har en ordrebog, der målt på kapacitet er godt dobbelt så stor som ordrebogen hos Maersk, viser Alphaliners opgørelse.
-emte