CMA CGM vil overhale Maersk med ny stor ordre
Verdens nu tredje største containerrederi målt på kapacitet har med en ny ordre på 20 containerskibe sat kurs mod andenpladsen, der i dag indtages af Maersk. Det sker samtidig med at verdens samlede tonnage slår nye rekorder.
Franske CMA CGM har ifølge TradeWinds angiveligt underskrevet en betinget aftale med sydkoreanske Hyundai om bygningen af i alt 20 nye containerskibe på henholdsvis 8.000 teu og 16.000 teu.
Dermed vil rederiet med den i forvejen bugnende ordrebog overhale Maersk som verdens næststørste containerrederi efter MSC, der med knap 20 pct. af den samlede kapacitet er det suverænt største.
CMA CGM råder i dag over 12,6 pct. af kapaciteten -svarende til 3,75 mio. teu, mens Maersk råder over 14,6 pct. af den samlede kapacitet.
Orden fra CMA CGM kommer samtidig med, at Alphaliners data viser, at den globale flåde af containerskibe for første gang har nået en kapacitet på 30 mio. teu.
Ifølge branchemediet Splash tog det 50 år for industrien at nå en kapacitet på 5 mio. teu. Det skete i 2001. Men siden er det gået rigtig stærkt. Væksten fra 20 mio. teu til 30 mio. teu tog blot syv år og til fra BIMCO viser, at 478 containerskibe med en kapacitet på 3,1 mio. teu er planlagt til levering i år.
Og der er ikke noget, der tyder på, at farten aftager lige med det første. Således tager kinesiske værfter nu skriver kontrakter på skibe, der først skal leveres i 2029.
-emte