Damen eksperimenterer med luftkasser
Det hollandske værft Damen melder sig nu i rækken af maritime virksomheder der eksperimenterer med trykluft, som en metode til at reducere den friktion skibe skaber, når de glider gennem vandet.
Damen anvender den såkaldte ACES-teknologi, der står for Air Chamber Energy Saving. Kort fortalt går det ud på, at reducere skrogfriktionen ved at lade skibet glide gennem vandet på en 'kasse af luft', skabt af trykluft der ledes ind under skibets bund.
Måler er at reducere brændstofforbruget, og dermed også luftforureningen.
Damen har udstyret en mindre flodbåd med ACES-teknologi, og vil nu samle erfaringer med henblik på, at anvendes teknologien i endnu større skibe. Indtil nu har man, ifølge værftet, været i stand til at reducere friktionen med mellem 10 og 20 procent.
Damen er langt fra de eneste der eksperimenterer med at reducere friktionen via trykluft.
Maritimedanmark.dk har tidligere skrevet, at Maersk Line, efter to års forsøg om bord på det 3.300 TEU store containerskib Olivia Mærsk, ikke er lykkedes med at få den teknik de har arbejdet med - Winged Air Induction Pipe (WAIP) - til at levere tilfredsstillende resultater .
Maersk testede WAIP teknologien, som reducerer friktionsmodstanden vha. mikrobobler. Baseret på fuld-skal forsøgene var det dog ikke muligt at opnå samme gode resultater som er vist i modeltank og ved test med mindre skibe.
I forbindelse med omtalen af Maersk's projekt, bragte vi en grafik der viste bunden af et Stena skib, og skrev i billedteksten, at der var tale om et forsøg der svarede til Maersk's test. Det var ikke korrekt, idet Stena i deres test anvender Air Cavity System (ACS), som er en helt tredje teknologi.
Redaktionen