Danske erhvervshavne skal fremtidssikres
Nogle af de bagvedliggende udfordringer er, at der især ifm. den grønne omstilling bliver behov for store investeringer i udvidelser og forstærkning af havnearealer, dybere sejlrender og stærkere kajanlæg. Dette kræver politisk opbakning og langsigtet planlægning. Men samtidig må udviklingen ikke rulle hen over de aktører, som allerede ligger på havnene. Det mener Danske Maritime.
"Der skal der være en god balance, når man styrker, udvikler og udvider de danske erhvervshavne, så vi bedst muligt kan understøtte den maritime udvikling sammen med udviklingen inden for energi og andre sektorer. Her er et andet vigtigt element den stigende elektrificering, hvor vi jo i Danmark er førende inden for landstrømsanlæg, og hvor et stigende antal skibe i nærskibstrafikken skal sejle på strøm. Jeg synes, at rapporten giver et godt og brugbart bud på både potentialerne og balancerne, som jeg nu ser frem til en videre dialog med regeringen om,” siger Jenny Braat. adm. dir. hos Danske Maritime:
”Vi er glade for at have bidraget til Havnepartnerskabets arbejde, hvor vi på den ene side arbejder sammen med de øvrige om at sikre, at Danmark på disse områder for alvor kan rykke, men på den anden side også har sagt ”husk værfterne” rigtig mange gange. For de er ikke flytbare, står med fyldte ordrebøger, kan også have brug for at udvide, skal snart bygge også til Søværnet og er sammen med deres kollegaer i den øvrige maritime industri helt centrale for den grønne omstilling af skibsfarten samt vores kritiske infrastruktur og forsyningssikkerhed", siger Jenny Braat.
-mauh