Danske Lodser: Vi arbejder for en sammenlægning
Foreningen Danske Lodser blev alvorlig decimeret, da Lederne Søfart for godt tre år siden valgte at ekskludere alle bestyrelsesmedlemmerne i lodsernes forening, der i stedet dannede Danish Maritime Pilots. Men det er uholdbart med to foreninger, mener formanden for Danske Lodser. Han arbejder på en sammenlægning.
Den daværende bestyrelse i Danske Lodser var utilfredse med vilkårene i Lederne Søfart efter optagelsen i Lederne Hovedorganisation. Derfor dannede de for godt tre år siden foreningen Danish Maritime Pilots. Men det blev opfattet som organisations-fjendtlig virksomhed af Lederne Søfart, der derfor smed bestyrelsesmedlemmer ud.
De ekskluderede medlemmer var ansat i Danmarks største lodseri, DanPilot, og en meget stor del af DanPilot-lodserne valgt at følge de afsatte bestyrelsesmedlemmer over i ny forening, Danish Maritime Pilot.
Så nu er den forholdsvis lille gruppe af danske lodser organiseret i to forskellige foreninger - og det giver ifølge næstformanden i Danske Lodser, Klaus Glavind fra Limfjord Pilot ikke megen mening:
“Der har ikke været noget samarbejde mellem os og Danish Maritime Pilots,” siger han.
Nu er der imidlertid en mulighed for, at Danske Lodser som medlem af Lederne Søfart kommer til at ende i samme organisation som Danish Maritime Pilots.
Det skyldes, at Lederne Søfart er blevet smidt ud af Ledernes Hovedorganisation og derfor nu overvejer, om man i stedet skal melde sig ind i Serviceforbundet, der er en paraplyorganisation for mindre fagforeninger.
Og her har Danish Maritime Pilots været medlem siden 1. juli i år.
“Jeg kan godt forestille mig, at der vil ske en opblødning i forholdet mellem os og Danish Maritime Pilots, hvis vi også bliver medlem af Serviceforbundet. Det vil jeg da håbe. Det er en lidt tragikomisk situation vi står i, fordi vi som lodser er en lille gruppe i det maritime Danmark, siger næstformand i Danske Lodser, Klaus Glavind, der er ansat i Limfjord Pilot.
Om Lederne Søfart vælger at melde sig under fanerne i Serviceforbundet er fortsat uklart. Bestyrelsen har endnu ikke truffet en beslutning - og der er ingen meldinger om, hvornår det vi ske. Men deadline synes at være april næste år, hvor Lederne Søfart er ude af Ledernes hovedorganisation.
Men formanden for Danske Lodser, Mikael Pedersen, er ikke i tvivl om, hvad der vil være bedst for de danske lodser:
“Mit store mål er, at vi bliver slået sammen med Danish Maritime Pilots. Det arbejder jeg meget stærkt på. Det står vi os meget bedre med - også overfor arbejdsgiverne,” fastslår Mikael Petersen overfor Danske Maritime.
Danske Lodser har i dag ifølge Lederne Søfart 75 medlemmer - eller knap halvdelen af antallet i Danish Maritime Pilots.
Lederne Søfart sidder til gengæld på overenskomsterne på området - til den nye lodsforenings store fortrydelse.
Læs mere om det HER