Danske Rederier har særligt tre ønsker til det kommende EU-Parlament
Fokus på grøn omstilling af skibsfarten, en aktiv handels- og industripolitik og maritim sikkerhed. Det er de tre områder, Danske Rederier ser som de vigtigste for det nye EU-Parlament, når det træder sammen efter EU-valget den 9. juni
Set fra Danske Rederiers synspunkt bør MEP’erne især have fokus på den grønne omstilling, handels- og industripolitik og sikkerhed. Det er helt afgørende områder for skibsfarten, mener Danske Rederier, der her uddyber organisationens synpunkter:
EU skal gå forrest i den grønne omstilling af skibsfarten. Vi har en ambitiøs global målsætning om, at skibsfarten skal være klimaneutral omkring 2050. Her er det helt afgørende, at man sikrer, at der er nok alternative, grønne brændstoffer til skibene
Det er også vigtigt at sikre, at sagsbehandlingstiden for udbygning af vedvarende energiprojektor nedbringes. Unødigt bureaukrati bør ikke stå i vejen for den grønne omstilling og produktionen af den grønne energi, som vores samfund i den grad har brug for.
”Skibsfarten er godt i gang med rejsen mod at blive grøn. Men det kræver meget store mængder grønne brændstoffer, som ikke findes i dag, for at komme i mål med den grønne omstilling af skibsfarten. Det kommer til at kræve store investeringer i hele værdikæden og produktionsapparatet og tæt samarbejde mellem virksomheder, myndigheder og organisationer. Og her er det afgørende, at EU går forrest, og Europa-Parlamentet presser på,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Handels- og industripolitik
I en omskiftelig verden, hvor forsyningskæder er under pres og bekymringen for øget protektionisme og regionalisme er stigende, er der brug for, at EU fører en aktiv handels- og industripolitik. Der skal findes nye nødvendige balancer mellem nyttig handel og nødvendig selvforsyning. Eksisterende handelsaftaler bør implementeres fuldt ud og konkurrenceforvridende statsstøtte og andre diskriminerende tiltag skal reduceres.
Den europæiske udenrigstjeneste skal styrkes og man bør i højere grad have fokus på rådgivning, scenarieplanlægning og tæt dialog med erhvervslivet. Skibsfarten sejler og handler over hele verden. Vi har brug for europæiske diplomatiske forposter, som kan assistere europæiske virksomheder i en kompleks og omskiftelig verden.
Sikkerhed og transport
EU bør tale med en stærkere stemme i verden. Stå mere sammen for at forsvare europæernes sikkerhed.
”Der er alt for mange steder, hvor det er alt for farligt for vores skibe at sejle. Houthiernes angreb på den civile skibsfart i Det Røde Hav. Pirater i Guineabugten og i andre farvande. Det kræver en koordineret indsats af det internationale samfund at komme disse udfordringer til livs. Og her bør EU-landene i langt højere grad opruste og koordinere deres indsats for at forsvare vores søfarende og skibe og de forsyningskæder, som verdenshandelen afhænger af,” siger Anne H. Steffensen.
Derudover er der i stigende grad brug for, at EU og medlemslandene iværksætter effektive tiltag til bekæmpelse af organiseret kriminalitet, herunder ikke mindst narkosmugling via de europæiske havne.
Til sidst er det også værd at fremhæve, at EU kan spille en vigtig rolle for at sikre et bedre samspil mellem forskellige transportformer. Nærskibsfarten er en vigtig del i det puslespil, der udgør den grønne omstilling på transportområdet.
Kilde: Danske Rederier
-emte