Danske Rederier har særligt tre ønsker til det kommende EU-Parlament

Fokus på grøn omstilling af skibsfarten, en aktiv handels- og industripolitik og maritim sikkerhed. Det er de tre områder, Danske Rederier ser som de vigtigste for det nye EU-Parlament, når det træder sammen efter EU-valget den 9. juni

Anne H. Steffensen, adm. dir. i Danske Rederier. Foto: Danske Rederier

Set fra Danske Rederiers synspunkt bør MEP’erne især have fokus på den grønne omstilling, handels- og in­du­stripo­li­tik og sikkerhed. Det er helt afgørende områder for skibsfarten, mener Danske Rederier, der her uddyber organisationens synpunkter:

EU skal gå forrest i den grønne omstilling af skibsfarten. Vi har en ambitiøs global målsætning om, at skibsfarten skal være klimaneutral omkring 2050. Her er det helt afgørende, at man sikrer, at der er nok alternative, grønne brændstoffer til skibene 

Det er også vigtigt at sikre, at sags­be­hand­ling­sti­den for udbygning af vedvarende ener­gi­pro­jektor nedbringes. Unødigt bureaukrati bør ikke stå i vejen for den grønne omstilling og produktionen af den grønne energi, som vores samfund i den grad har brug for. 

”Skibsfarten er godt i gang med rejsen mod at blive grøn. Men det kræver meget store mængder grønne brændstoffer, som ikke findes i dag, for at komme i mål med den grønne omstilling af skibsfarten. Det kommer til at kræve store investeringer i hele værdikæden og pro­duk­tions­ap­pa­ra­tet og tæt samarbejde mellem virksomheder, myndigheder og organisationer. Og her er det afgørende, at EU går forrest, og Europa-Parlamentet presser på,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier. 

Handels- og in­du­stripo­li­tik 

I en omskiftelig verden, hvor for­sy­nings­kæ­der er under pres og bekymringen for øget protektionisme og regionalisme er stigende, er der brug for, at EU fører en aktiv handels- og in­du­stripo­li­tik. Der skal findes nye nødvendige balancer mellem nyttig handel og nødvendig selvforsyning. Eksisterende handelsaftaler bør implementeres fuldt ud og kon­kur­ren­ce­forvri­den­de statsstøtte og andre diskri­mi­ne­ren­de tiltag skal reduceres. 

Den europæiske uden­rig­stje­ne­ste skal styrkes og man bør i højere grad have fokus på rådgivning, sce­na­ri­e­plan­læg­ning og tæt dialog med erhvervslivet. Skibsfarten sejler og handler over hele verden. Vi har brug for europæiske diplomatiske forposter, som kan assistere europæiske virksomheder i en kompleks og omskiftelig verden. 

Sikkerhed og transport 

EU bør tale med en stærkere stemme i verden. Stå mere sammen for at forsvare europæernes sikkerhed. 

”Der er alt for mange steder, hvor det er alt for farligt for vores skibe at sejle. Houthiernes angreb på den civile skibsfart i Det Røde Hav. Pirater i Guineabugten og i andre farvande. Det kræver en koordineret indsats af det internationale samfund at komme disse udfordringer til livs. Og her bør EU-landene i langt højere grad opruste og koordinere deres indsats for at forsvare vores søfarende og skibe og de for­sy­nings­kæ­der, som ver­dens­han­de­len afhænger af,” siger Anne H. Steffensen. 

Derudover er der i stigende grad brug for, at EU og medlemslandene iværksætter effektive tiltag til bekæmpelse af organiseret kriminalitet, herunder ikke mindst narkosmugling via de europæiske havne. 

Til sidst er det også værd at fremhæve, at EU kan spille en vigtig rolle for at sikre et bedre samspil mellem forskellige trans­port­for­mer. Nærskibsfarten er en vigtig del i det puslespil, der udgør den grønne omstilling på trans­por­t­om­rå­det. 

Kilde: Danske Rederier

-emte

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

21.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS har sit nye færge-lineup på plads

21.12.2024Maritimedanmark.dk

Dansker helt til tops i linjerederierne lobby-organisation

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Kielerkanalen skal udvides: Første fase tæt på sin afslutning

20.12.2024Maritimedanmark.dk

Intet er sluppet ud efter fem-timer lang inspektion

19.12.2024Maritimedanmark.dk

Også danske myndigheder har været om bord på kinesisk skib

19.12.2024Maritimedanmark.dk

Svensk politi går om bord på Yi Peng 3

17.12.2024Maritimedanmark.dk

Undervandsoptagelser styrker mistanken mod kinesisk fragtskib

17.12.2024Maritimedanmark.dk

Nyt dansk tiltag skal ramme Ruslands skyggeflåde

Jobmarked

Se alle

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Småøernes færgeselskaber søger en Chefskipper til Lolland Kommune

Drømmer du om at arbejde på det smukke Nordlolland med udsigt over Smålandshavet og kig til Dodekalitten? Er du klar til at tage roret i et aktivt og udfordrende miljø? Så er det dig, vi leder efter!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.01.2025

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark