De fleste skibe uegnet til grøn retrofit

Målene for den grønne omstilling af den globale skibsfart kan ikke nås gennem retrofit, fastslår MAN Energy Solutions.

Retrofit til grøn drift kan kun betale sig for skibe, der har kostet mere end 50 mio. dollar.. Foto: MAN Energy Solutions

Ifølge den store leverandør af skibsmotorer kan det blot betale sig at lave mindre en ti pct. af de 22.000 skibe, der er udstyret med en motor fra MAN Energy Solutions, om til grøn drift. 

Det er dårligt nyt i forhold til at nå klimamålene for skibsfarten, da der er bred enighed om, at nybyggede “grønne” skibe ikke gør det alene. De eksisterende skibe skal med, men det er ifølge MAN Energy Solutions altså ganske få, der er velegnet til grøn ombygning, skriver Finans. 

Det skyldes bl.a., at mange af de godt 22.000 skibe er små eller sejler med gamle motorer. De skal ud af ligningen. Det samme gælder for skibe, der har en nybygningspris på under 50 mio. dollar. Her kan det ikke svare sig at retrofitte, mener motorleverandøren. 

Særlige krav fra IMO reducerer antallet yderligere og dermed når antallet af skibe, der er egnet til at blive retrofittet med grønt maskineri helt ned på 1.600 i følge MAN Energy Solutions opgørelse. 

Dermed er det først og fremmest nyere og store skibe, der bliver sendt omkring værftet for at få udskiftet en single-fuel maskine til dual-fuel med mulighed for drift på LNG, metanol - eller som det nyeste - ammoniak. 

Ifølge MAN Energy Solutions koster en gennemsnitlig retrofit omkring 12 mio. dollar. Derfor er det uinteressant for skibe, der har kostet under 50 mio. dollar, da ombygningen ikke vil være kommercielt bæredygtig, påpeger selskabet. 

Ifølge DNV er det tankskibe på over 50.000 dwt, bulkers over 160.000 dwt og containerskibe med en kapacitet på over 7.000 teu, der koster mere end 50 mio. dollar og dermed kan gøre dem egnet til retrofit. 

En alternativ vej til at reducere udledningen i den eksisterende flåde er benyttelsen af bæredygtige biobrændstoffer som f.eks. brugt madolie, der også kan blandes med konventionelle fossile brændstoffer. 

Her er problemet dog, at tilgængeligheden er begrænset samtidig med, at også andre industrier efterspørger grønnere brændstoffer. 

“Det betyder, at den maritime industri kan få problemer med at skaffe så meget biobrændstof, som den har brug for, og at priserne bliver høje. Derfor virker det i øjeblikket ret usandsynligt, at biobrændstoffer vil være den “magic bullet”, der kan dekarbonisere hele den eksisterende maritime flåde,” siger Christos Chryssakis, der er forretningsudvikler i DNV ifølge Offshore Energy. 

-emte 

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Verdens mest kraftfulde testcenter på vej i Odense Havn

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Rateindeks falder for anden uge i træk

21.11.2024Maritimedanmark.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren ser med alvor på sagen

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvaret bekræfter tilstedeværelse ved kinesisk fragtskib

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Kabelbrud: Danske patruljeskibe fulgte kinesisk fragtskib

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Medie: Maersk-transporter til Sudan kan være i strid med sanktioner

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark