De fleste skibe uegnet til grøn retrofit
Målene for den grønne omstilling af den globale skibsfart kan ikke nås gennem retrofit, fastslår MAN Energy Solutions.
Ifølge den store leverandør af skibsmotorer kan det blot betale sig at lave mindre en ti pct. af de 22.000 skibe, der er udstyret med en motor fra MAN Energy Solutions, om til grøn drift.
Det er dårligt nyt i forhold til at nå klimamålene for skibsfarten, da der er bred enighed om, at nybyggede “grønne” skibe ikke gør det alene. De eksisterende skibe skal med, men det er ifølge MAN Energy Solutions altså ganske få, der er velegnet til grøn ombygning, skriver Finans.
Det skyldes bl.a., at mange af de godt 22.000 skibe er små eller sejler med gamle motorer. De skal ud af ligningen. Det samme gælder for skibe, der har en nybygningspris på under 50 mio. dollar. Her kan det ikke svare sig at retrofitte, mener motorleverandøren.
Særlige krav fra IMO reducerer antallet yderligere og dermed når antallet af skibe, der er egnet til at blive retrofittet med grønt maskineri helt ned på 1.600 i følge MAN Energy Solutions opgørelse.
Dermed er det først og fremmest nyere og store skibe, der bliver sendt omkring værftet for at få udskiftet en single-fuel maskine til dual-fuel med mulighed for drift på LNG, metanol - eller som det nyeste - ammoniak.
Ifølge MAN Energy Solutions koster en gennemsnitlig retrofit omkring 12 mio. dollar. Derfor er det uinteressant for skibe, der har kostet under 50 mio. dollar, da ombygningen ikke vil være kommercielt bæredygtig, påpeger selskabet.
Ifølge DNV er det tankskibe på over 50.000 dwt, bulkers over 160.000 dwt og containerskibe med en kapacitet på over 7.000 teu, der koster mere end 50 mio. dollar og dermed kan gøre dem egnet til retrofit.
En alternativ vej til at reducere udledningen i den eksisterende flåde er benyttelsen af bæredygtige biobrændstoffer som f.eks. brugt madolie, der også kan blandes med konventionelle fossile brændstoffer.
Her er problemet dog, at tilgængeligheden er begrænset samtidig med, at også andre industrier efterspørger grønnere brændstoffer.
“Det betyder, at den maritime industri kan få problemer med at skaffe så meget biobrændstof, som den har brug for, og at priserne bliver høje. Derfor virker det i øjeblikket ret usandsynligt, at biobrændstoffer vil være den “magic bullet”, der kan dekarbonisere hele den eksisterende maritime flåde,” siger Christos Chryssakis, der er forretningsudvikler i DNV ifølge Offshore Energy.
-emte