De fleste skibe uegnet til grøn retrofit

Målene for den grønne omstilling af den globale skibsfart kan ikke nås gennem retrofit, fastslår MAN Energy Solutions.

Retrofit til grøn drift kan kun betale sig for skibe, der har kostet mere end 50 mio. dollar.. Foto: MAN Energy Solutions

Ifølge den store leverandør af skibsmotorer kan det blot betale sig at lave mindre en ti pct. af de 22.000 skibe, der er udstyret med en motor fra MAN Energy Solutions, om til grøn drift. 

Det er dårligt nyt i forhold til at nå klimamålene for skibsfarten, da der er bred enighed om, at nybyggede “grønne” skibe ikke gør det alene. De eksisterende skibe skal med, men det er ifølge MAN Energy Solutions altså ganske få, der er velegnet til grøn ombygning, skriver Finans. 

Det skyldes bl.a., at mange af de godt 22.000 skibe er små eller sejler med gamle motorer. De skal ud af ligningen. Det samme gælder for skibe, der har en nybygningspris på under 50 mio. dollar. Her kan det ikke svare sig at retrofitte, mener motorleverandøren. 

Særlige krav fra IMO reducerer antallet yderligere og dermed når antallet af skibe, der er egnet til at blive retrofittet med grønt maskineri helt ned på 1.600 i følge MAN Energy Solutions opgørelse. 

Dermed er det først og fremmest nyere og store skibe, der bliver sendt omkring værftet for at få udskiftet en single-fuel maskine til dual-fuel med mulighed for drift på LNG, metanol - eller som det nyeste - ammoniak. 

Ifølge MAN Energy Solutions koster en gennemsnitlig retrofit omkring 12 mio. dollar. Derfor er det uinteressant for skibe, der har kostet under 50 mio. dollar, da ombygningen ikke vil være kommercielt bæredygtig, påpeger selskabet. 

Ifølge DNV er det tankskibe på over 50.000 dwt, bulkers over 160.000 dwt og containerskibe med en kapacitet på over 7.000 teu, der koster mere end 50 mio. dollar og dermed kan gøre dem egnet til retrofit. 

En alternativ vej til at reducere udledningen i den eksisterende flåde er benyttelsen af bæredygtige biobrændstoffer som f.eks. brugt madolie, der også kan blandes med konventionelle fossile brændstoffer. 

Her er problemet dog, at tilgængeligheden er begrænset samtidig med, at også andre industrier efterspørger grønnere brændstoffer. 

“Det betyder, at den maritime industri kan få problemer med at skaffe så meget biobrændstof, som den har brug for, og at priserne bliver høje. Derfor virker det i øjeblikket ret usandsynligt, at biobrændstoffer vil være den “magic bullet”, der kan dekarbonisere hele den eksisterende maritime flåde,” siger Christos Chryssakis, der er forretningsudvikler i DNV ifølge Offshore Energy. 

-emte 

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

Første tur med nyt navn og ny bemaling

29.01.2025Maritimedanmark.dk

28.01.2025Maritimedanmark.dk

Brand i containerskib tvinger besætningen til evakuering

28.01.2025Maritimedanmark.dk

Skib mistænkt for kabelbrud har beskadiget anker

28.01.2025Maritimedanmark.dk

Tre nye skibe i Arktis-plan til milliarder

27.01.2025Maritimedanmark.dk

Udsigten til fred kan slå bunden ud af raterne

27.01.2025Maritimedanmark.dk

Ever Givens blokade af Suez kostede Maersk hundredevis af mio.

27.01.2025Maritimedanmark.dk

Sverige beslaglægger mistænkt skib

25.01.2025Maritimedanmark.dk

Maersk containerskib ramt af maskinstop

Jobmarked

Se alle

Rohde Nielsen

Crew Manager

Do you want to be part of a growing industry in a global environment? We are looking for a new Crew Manager to set sail on a voyage with a life-changing carrier. Rohde Nielsen operates globally, and from our main office in Copenhagen, the crewing team supports the vessel and seafarers worldwide.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til Landbrugs- og Fiskeristyrelsens skibe

Er du en velkvalificeret sømand? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af fiskerikontrolområdet? Så søger Landbrugs- og Fiskeristyrelsen en skibsassistent

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

01.02.2025

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark