Det er giftigt - men det er OK
Ammoniak er giftigt, men en undersøgelse viser, at ammoniak som skibsbrændstof accepteres bredt blandt søfolk - dog under en række betingelser.
Stadig flere skibe bygges, så de er klar til at benytte grøn ammoniak som brændstof. Men stoffet er meget giftigt og derfor er det nødvendigt at udvikle nye tilgange til sikkerheden.
Størstedelen af medarbejderne i den maritime sektor er dog villige til at sejle med eller arbejde på ammoniakdrevne skibe, hvis der vel at mærke gives en omfattende uddannelse og certificering.
Det fremgår af en omfattende undersøgelse foretaget af Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, der i flere år har forsket i sikkerhedsaspekterne omkring brugen af ammoniak som skibsbrændstof.
Med udgangspunkt i denne forskning lancerede og gennemførte MMMCZCS en onlineundersøgelse fra februar 2024 til midten af april 2024 for at forstå opfattelsen og accepten af ammoniak som skibsbrændstof i det maritime samfund.
Undersøgelsens spørgsmål fokuserede på udbredelsen og karakteren af sikkerhedsmæssige bekymringer relateret til brugen af ammoniak som skibsbrændstof, behovet for viden og uddannelse om ammoniak som brændstof samt den faktiske og opfattede villighed til at sejle med eller arbejde på ammoniakdrevne skibe.
De vigtigste resultater fra undersøgelsen blev opsummeret som følger:
- Flertallet af respondenterne er villige til at sejle med eller arbejde på ammoniakdrevne skibe.
- Accept af ammoniak som skibsbrændstof er betinget af en omfattende uddannelse og certificering.
- Forbedrede, pålidelige og sikre brændstofsystemer ombord og iboende sikrere skibsdesign anses som kritiske sikkerhedselementer.
Undersøgelsen nåede over 2.000 respondenter fra det maritime samfund, hvoraf mere end halvdelen (58,6 pct.) var enige om, at de ville være villige til at sejle med eller arbejde på ammoniakdrevne skibe, mens 24 pct var usikre, og 12 pct. meldte, at de ikke ville være villige.
Mere specifikt var 59 pct. af søfolkene og 57 pct. af de ansatte på land, der deltog i undersøgelsen, enige i, at de ville være villige til at arbejde med ammoniak. Mens over halvdelen af respondenterne var villige til at sejle med eller arbejde på ammoniakdrevne skibe, rejste disse respondenter nogle specifikke bekymringer, især i forhold til uddannelse og sikkerhed, rapporterede centret ifølge Offshore Energy.
-emte