DFDS har indsat Kanalens længste skib
DFDS´s nyeste færge, Côte d´Opale, tog onsdag sin første tur over Den Engelske Kanal til Dover. Skibet har en kapacitet på 3.100 lanemeter og er dermed det længste færge på Kanalen. Men færgen slår også andre rekorder.
Med Brexit blev det igen muligt at handle toldfrit på turen fra kontinentet til England - og mulighederne for det er helt i top på den nye færge, der er udstyret med den største duty-free shop blandt færgerne på Kanalen, skriver DFDS.
Dertil kommer en Premium Lounge og tre forskellige restauranter, ligesom kommercielle chauffører har deres egne dedikerede områder om bord - bl.a. med mulighed for et bad.
Den nye færge er brændstofoptimeret med et forventet forbrug, der ligger 25 pct. under den nuværende flåde. Skibets to motorer er bygget til at sikre en hastighed på 20-22 knob på overfarten.
“Hendes ankomst er et signal. Et signal om, at mennesker igen skan begynde at tænke på at bevæge sig igen. Rejser er vitale til et færge og logistikselskab som DFDS,” siger Peder Gellert, der er chef for DFDS´s færgedivision.
“Med mere kapacitet, bedre drifts-effektivitet og en dedikeret besætning vil vi sørge for en sikker rejse for passagerer, pålidelig levering af fragt og en reduceret påvirkning af miljøet,” tilføjer han.
Skibet blev bestilt af DFDS i april 2018 på en charter fra Stena RoRo og er bygget på CMI Jingling Weihei værftet i Kina. Charteraftalen løber i ti år, hvorefter DFDS har en option på at købe færgen.
Kilde: DFDS.