DFDS indfører en whistleblowerordning
DFDS har lavet en whistleblowerordning, The DFDS Compliance Line, der er et uafhængigt websted, som medarbejdere, kunder og andre kan bruge, hvis de mener, at DFDS har overtrådt en lov, bestemmelse, visse dele af det etiske regelsæt (Code of Conduct) eller andre alvorlige ulovligheder.
”Vi opfordrer til, at du altid først kontakter din chef direkte om dine bekymringer. Men hvis du føler, at det ikke er muligt, kan du bruge The DFDS Compliance Line,” siger General Counsel i DFDS, Ole Færge.
Webstedet kan bruges til, at personer kan rapportere om problemer på sikker vis, hvis de ikke føler, de kan informere deres chef eller kontaktperson i DFDS herom.
The DFDS Compliance Line er for rapportering af alvorlige overtrædelser på områder, hvor der forventes noget andet af DFDS. Det gælder fx korruption, overtrædelse af konkurrencelove eller diskrimination i forbindelse med køn eller religion. Det skal ikke bruges til over klager over lønnen eller kontorudstyr , her skal man fortsat klage gennem de sædvanlige kanaler.
Websitet håndteres af en uafhængig tredjepart, EthicsPoint, for at sikre den højeste grad af fortrolighed. EthicsPoint videregiver de indrapporterede sager til en snæver kreds af undersøgere i DFDS, som skal bruge informationerne til undersøgelsen. Hvis henvendelsen omfatter en af disse, vil vedkommende ikke modtage den.
Klagere opfordres til at legitimere sig, når man indgiver en rapport, da det gør det lettere at holde kontakt i løbet af en undersøgelse og evt. vende tilbage med spørgsmål. Man kan dog vælge at indgive en rapport anonymt. Det er dog ikke er muligt at anvende anonyme rapporter fra Spanien på grund af juridiske restriktioner.
Websitet er på engelsk, men man kan godt udfylde rapporten på sit modersmål.
Kilde: DFDS