DFDS køber udstyr til bekæmpelse af brand i elbiler
Udstyr skal installeres om bord på samtlige DFDS færger
Den nordjyske produktionsvirksomhed Jøni Aabybro ApS har indgået en aftale med DFDS om at levere udstyr til bekæmpelse af brand i elbiler. Udstyret skal installeres om bord på samtlige rederiets færger. Med ordren er der udsigt til et salgseventyr for Aabybro virksomheden.
”Nu er jeg jo nordjyde, men ja - selvfølgelig er vi glade”, siger Jan Nyrup, salgschef i Jøni Aabybro ApS til Maritime Danmark.
Hverken Jøni eller DFDS er dog endnu parate til at sætte tal på ordren.
En brand i en elbil adskiller sig som udgangspunkt ikke fra brand i andre biler, og skal bekæmpes på samme måde. Forskellen opstår først, hvis branden er opstået i eller breder sig til, elbilens batterikasse - så bliver branden rigtig vanskelig at slukke.
Jøni Aabybro producerer flere former for udstyr, der ved hjælp af vandtåge er i stand til at bekæmpe brand i elbiler. Det udstyr DFDS har købt, rulles ind under en brændende elbil, hvor det med en kraftig vandtåge køler den voldsomme varmeudvikling ned samtidig med, at vandtågen reducerer udledningen af giftige gasser fra branden.
Udstyret kan udbygges med et penetreringsværktøj, som er i stand til at trænge ind i den stålkasse der omgiver batteriet, og oversvømme batterikassen med vand.
Brandslukningsudstyret produceres på Jønis fabrik i Aabybro, mens salget sker gennem Lotek A/S, der har hjemme i Sønderjylland. Det er Lotek, der har forhandlet aftalen med DFDS på plads.
Selv om salget til DFDS er en milepæl for Jøni, er det ikke første gang at et dansk rederi køber udstyr til bekæmpelse af brand i elbiler i Aabybro, og virksomheden får lige nu rigtig mange henvendelser fra kunder i ind- og udland. Og det er ikke kun rederier der ringer. Også på land er der stor interesse for udstyret - senest blev Jøni ringet op fra Brisbane i Australien, hvor selskabet bag en tunnel er interesseret i købe udstyr til bekæmpelse af brand i elbiler.
”Noget af udstyret har vi taget patent på, mens andet er designbeskyttet”, siger Jan Nyrup.
Det kan tage mange timer før en brand i en elbil er slukket. Derfor har Jøni konstrueret en særlig vandfyldt container som den brændende bil sænkes ned i, så branden kan afsluttes under kontrollerede forhold.
Antallet af elbiler herhjemme og i udlandet er stærkt stigende, og i øjeblikket er der ingen registrering af eller særregler for elbiler og hybridbiler om bord på færger, eller i parkeringshuse og parkeringskældre.