DFDS reducerer underskud med 86 mio.
DFDS kom ud af årets første kvartal med et underskud efter skat på 16 millioner kroner mod et minus på 102 millioner for kvartalet i 2014. Omsætningen steg med 3 procent til 2,93 milliarder kroner fra 2,85 milliarder. DFDS øger derfor forventningerne til resultatet for hele 2015.
“Vores strategi om kundefokus og konstant forbedring resulterede i et stærkt første kvartal. Fremgangen blev understøttet af forskellige grader af vækst på Nordeuropas markeder. Efterspørgslen fra det russiske marked er dog vigende, og vi drager nu fordel af de tiltag, vi gennemførte sidste år for at mindske eksponeringen i forhold til dette marked,” siger CEO Niels Smedegaard.
EBITDA før særlige poster steg med 150 procent til 228 millioner kroner. Der blev opnået et afkast på 9,0 procent af den investerede kapital for de sidste tolv måneder før særlige poster, en stigning fra 8,0 procent for hele året 2014.
“På grundlag af resultatet for første kvartal og forventninger om fortsat vækst på et niveau, der er højere end de oprindelige forventninger for 2015, øges forventningen til EBITDA til 1,65-1,75 milliarder kroner fra tidligere 1,55-1,65 milliarder kroner før særlige poster,” siger CEO Niels Smedegaard.
Shippingaktiviteternes resultat blev forbedret i de fleste områder i 1. kvartal, dels på grundlag af vækst i mængder og omsætningen pr. transporteret enhed, og dels som følge af konstante optimeringer af rutenetværket, herunder en højere kapacitetsudnyttelse. Logistikaktiviteternes resultat blev ligeledes forbedret i de fleste områder på baggrund af både organisk vækst og mere effektiv drift.
Flåden voksede til 56 fartøjer i 1. kvartal 2015 fra 48 fartøjer i samme kvartal 2014.
Øvrige oplysninger fra regnskabet:
• Resultatet for 1. kvartal blev forbedret af mængdevækst og effektivitetsgevinster
• Fragt- og passagermængderne steg henholdsvis 2,5 procent og 9,4 procent • Shipping-omsætningen steg 6 procent justeret for tilpasning af rutenetværket i 2014 • Scrubberinvesteringer bidrog til en smidig overgang til nye miljøvenlige emissionsregler • Dom vedrørende Kanalen påvirker ikke 2015-resultat væsentligt.
UK Court of Appeal (COA) gav den 15. maj SCOP/Eurotunnel ret i en appel mod afgørelsen fra den britiske konkurrencemyndighed om, UK Competition and Markets Authority (CMA), om at forbyde Eurotunnel / SCOP drift af færger ud fra Dover som den 9. juli 2015. CMA udtalte den 19. maj, at man vil søge om tilladelse til at appellere COAs dom i Eurotunnel sagen.
Kilde: DFDS