Droppet EU-særregel: Maersk hæfter sig ved de fortsatte muligheder.
Det vil fortsat være muligt for containerrederier at samarbejde i partnerskaber. Sådan lyder kommentaren fra Maersk til EU Kommissionens ophævelse af den særregel, der har fritaget rederierne for at være underlagt EU´s kartelregler - den såkaldte gruppefritagelsesforordning for konsortier.
Reaktionen fra investorerne på EU´s beslutning om at fjerne særreglen for containerrederier var negativ - ikke alene for Maersk-aktien - men også for andre store rederier.
Ophøret af særreglen den 25. april næste år betyder, at de store rederier, der arbejder sammen i forskellige alliancer må genbesøge disse aftaler for at sikre, at de overholder EU´s kartelregler.
Men Maersk og MSC, der hidtil har stået bag 2M-alliancen, har et tidsmæssigt forspring, da de allerede i starten af i år meddelte, at samarbejde ville udløbe i januar 2025.
Og det faktum, at containerrederierne ikke længere vil have en undtagelse for EU´s kartelregler betyder ifølge Maersk ikke, at samarbejde ikke længere kan finde sted:
”Vi er enige med EU-Kommissionen i at samarbejde i konsortier giver en række fordele, herunder bedre brug af pladsen på skibe, hvilket i sidste ende kommer kunder og forbrugere til gode. Det vil også efter Kommissionens udmelding være muligt for rederier at indgå i sådanne konsortier, så længe de vurderes individuelt, hvilket allerede er tilfældet for mange af industriens alliancer i dag,” skriver A.P. Møller - Maersk i en kommentar.
Danske Speditører hilser EU´s beslutning velkommen, fordi særreglen ifølge foreningen har været med til at reducere mulighederne for en effektiv konkurrence og det har fastholdt høje fragtrater:
“Det er ærgerligt for erhvervsliv og forbrugere. Det er nødvendigt at markedet er velfungerende for at sikre vareforsyningskæderne. Ikke mindst i en tid med stor geopolitisk uro, siger adm. direktør for Danske Speditører, Martin Aabak, ifølge Søfart.
-emte