DSV køber el-lastbiler finansieret af intern CO2-afgift
Den danske logistikgigant har indført en intern CO2-afgift, som forventes at generere omkring 1 mia. kroner til bæredygtighedsinitiativer og innovationsprojekter i de første fem år. Første projekt, der finansieres gennem programmet er indkøb af et mindre antal elektriske lastbiler.
At afgifter kan ændre forbrugsmønstre er en længe kendt sandhed. Og nu har DSV indført en CO2-afgift, der vil blive opkrævet i alle DSV´s datterselskaber baseret på mængden af CO2, der udledes fra deres aktiviteter.
“For at kunne gøre en forskel og være med til drive den grønne omstilling af transport- og logistikbranchen er vi nødt til at hæve vores ambitioner og sætte yderligere skub i vores bæredygtighedsinitiativer. DSV’s nye CO2-afgiftsprogram vil gøre det muligt for os at investere i forskellige initiativer, der ikke nødvendigvis har en stærk business case. I stedet kan vi fokusere på projekter, der skaber værdi i form af reducerede CO2-udledninger,” forklarer Jens Bjørn Andersen og fortsætter:
”Dette program afspejler en nødvendig ændring i DSV’s tilgang, der er afgørende for vores fortsatte arbejde med at udvikle nye og mere bæredygtige processer. Jeg er meget spændt på at se resultatet af disse investeringer og initiativer i løbet af de kommende måneder og år.”
Finansieringsprogrammet har nu været i gang i seks måneder og har siden projektets start modtaget 15 ansøgninger til CO2-reducerende investeringer.
Og det første projekt, der bliver finansieret gennem den interne CO2-afgift er indkøbet af et mindre antal elektriske lastbiler, der vil blive leveret i starten af 2024, og som skal anvendes til lokal distribution af varer fra virksomhedens lagerfaciliteter i Horsens.
DSV har forpligtet sig til at nå en netto-nul-udledning for drivhusgasser i 2050.
Dette program afspejler en nødvendig ændring i DSV’s tilgang, der er afgørende for vores fortsatte arbejde med at udvikle nye og mere bæredygtige processer.
Jens Bjørn Andersen
“Investering i testning og implementering af ny teknologi og mere effektive transportløsninger er afgørende for, at DSV kan nå disse klimamål,” skriver logistikgiganten i en pressemeddelelse.
DSV hører til blandt verdens allerstørste logistikvirksomheder og beskæftiger omkring 75.000 medarbejdere i over 80 lande. Koncernen havde i 2022 en omsætning på 236 mia. kr. og en bundlinje på omkring 18 mia. kr.
-emte