DSV køber el-lastbiler finansieret af intern CO2-afgift
Den danske logistikgigant har indført en intern CO2-afgift, som forventes at generere omkring 1 mia. kroner til bæredygtighedsinitiativer og innovationsprojekter i de første fem år. Første projekt, der finansieres gennem programmet er indkøb af et mindre antal elektriske lastbiler.
Jens Bjørn Andersen, CEO i DSV.. Foto: DSV
At afgifter kan ændre forbrugsmønstre er en længe kendt sandhed. Og nu har DSV indført en CO2-afgift, der vil blive opkrævet i alle DSV´s datterselskaber baseret på mængden af CO2, der udledes fra deres aktiviteter.
“For at kunne gøre en forskel og være med til drive den grønne omstilling af transport- og logistikbranchen er vi nødt til at hæve vores ambitioner og sætte yderligere skub i vores bæredygtighedsinitiativer. DSV’s nye CO2-afgiftsprogram vil gøre det muligt for os at investere i forskellige initiativer, der ikke nødvendigvis har en stærk business case. I stedet kan vi fokusere på projekter, der skaber værdi i form af reducerede CO2-udledninger,” forklarer Jens Bjørn Andersen og fortsætter:
”Dette program afspejler en nødvendig ændring i DSV’s tilgang, der er afgørende for vores fortsatte arbejde med at udvikle nye og mere bæredygtige processer. Jeg er meget spændt på at se resultatet af disse investeringer og initiativer i løbet af de kommende måneder og år.”
Finansieringsprogrammet har nu været i gang i seks måneder og har siden projektets start modtaget 15 ansøgninger til CO2-reducerende investeringer.
Og det første projekt, der bliver finansieret gennem den interne CO2-afgift er indkøbet af et mindre antal elektriske lastbiler, der vil blive leveret i starten af 2024, og som skal anvendes til lokal distribution af varer fra virksomhedens lagerfaciliteter i Horsens.
DSV har forpligtet sig til at nå en netto-nul-udledning for drivhusgasser i 2050.
Dette program afspejler en nødvendig ændring i DSV’s tilgang, der er afgørende for vores fortsatte arbejde med at udvikle nye og mere bæredygtige processer.
Jens Bjørn Andersen
“Investering i testning og implementering af ny teknologi og mere effektive transportløsninger er afgørende for, at DSV kan nå disse klimamål,” skriver logistikgiganten i en pressemeddelelse.
DSV hører til blandt verdens allerstørste logistikvirksomheder og beskæftiger omkring 75.000 medarbejdere i over 80 lande. Koncernen havde i 2022 en omsætning på 236 mia. kr. og en bundlinje på omkring 18 mia. kr.
-emte