Ejeren af Dali vil have alle parter til at bidrage
Ifølge forsikringsselskabet WK Webster har ejeren af containerskibet Dali, der var årsagen til brokollapset i Baltimore, erklæret “general average” hvilket betyder, at alle involverede parter - også altså også ejerne af lasten - skal bidrage til de erstatninger, der ventes at blive rekordhøje.
Der er udsigt til årelange juridiske tovtrækkerier om fordelingen af betalingen af de milliard-store erstatninger i kølvandet på ulykken i Baltimore, hvor seks vejarbejdere mistede livet, da containerskibet Dali påsejlede en bropille og forårsagede et totalt kollaps af Francis Scott Key broen.
Med general average erklæringen skal alle involverede parter tage del i omkostningerne ved bjærgningsoperationen og oprydningen af Patapsco-floden.
På forhånd har ejeren af skibet, Grace Ocean og managerselskabet Synergy Marine anmodet om en ansvarsbegrænsning, der vil sætte et loft for deres erstatningsansvar på blot 43,6 mio. dollar i sagen, der samlet set forventer at betyde udbetalinger af milliarder af dollar, skriver gCaptain.
Omkostningerne efter ulykken kan ifølge Lloyd´s i London vise sig at føre til de største udbetalinger efter en maritim ulykke i forsikringshistorien.
Hidtil har forliset af Costa Concordia-krydstogtskibet i 2012 og Ever Given´s grundstødning i Suezkanalen i 2021 medført de største tabsudbetalinger i dette århundrede, men tidlige skøn er forudser altså, at de samlede omkostninger fra den ekstraordinære ulykke i Baltimore kan blive endnu større.
-emte