IMO vedtager klimaaftale - med plads til forbedringer
Et flertal af IMO´s medlemslande - inkl. Kina - har stemt for en klimaaftale om regulering af den internationale skibsfart. Et skridt i den rigtige retning, men langt fra nok, mener såvel Danske Maritime som Danske Rederier.
Der blev forhandlet til langt ud på natten torsdag, inden et flertal af IMO´s medlemslande blev enige om en klimaaftale for skibsfarten.. Foto: IMO
Aftalen skal bl.a sikre, at skibsfartens udledninger af CO2 reduceres og at prisforskellen mellem fossile og grønne brændstoffer mindskes.
”Aftalen om klimaregulering i IMO er historisk. Det er faktisk den første globale klimaaftale med bindende mål. Det er vi den eneste industri, der har. Den sætter krav til, hvordan skibsfarten skal omstille sig, og det gør vejen hen til målet om klimaneutralitet i 2050 nemmere at følge,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Saudiarabien kæmpede mod aftalen til det sidste og Trumps trak forledens USA helt ud af forhandlingerne. Men det lykkedes efter lange forhandlinger at finde et kompromis, der kunne samle et flertal.
"Vi kunne have ønsket os noget mere ambitiøst. Det står helt klart. Men jeg synes, det er en stor sejr, at der er landet en aftale, der trækker i den rigtige retning. Ikke mindst på det geopolitisk bagtæppe, vi har lige nu,” siger Anne H. Steffensen.
I Danske Maritime kalder adm. direktør, Jenny N. Braat, aftalen for “et skridt i den rigtige retning”, men ikke så ambitiøs, som brancheforeningen gerne så.
“Selv om langt fra alle ønsker kom med, så er det et vigtigt skridt, at IMO nu har vedtaget en global klimaaftale for skibsfarten efter et langt og sejt træk," siger Jenny N. Braat.
Hun peger på tre mangler i aftalen, som Danske Maritime savner.
- Bindende regulering: De konkrete juridiske ændringer til MARPOL-konventionen forventes først vedtaget i oktober 2025 og at træde i kraft i 2027.
- Specifikke krav til grønne brændstoffer: Der er ikke fastsat bindende krav til andelen af grønne brændstoffer.
- Implementeringsplan: En detaljeret plan for, hvordan medlemslandene skal implementere og håndhæve de nye regler, mangler stadig.
Såvel Danske Rederier som Danske Maritime peger således på, at der er meget arbejde, der skal gøres, inden aftalen skal endelig vedtages i oktober
Således er der endnu ikke enighed om den præcise udformning og implementering af en global CO₂-afgift, men et forslag er en afgift på 80-100 dollar pr. ton CO2.
Også erhvervsminister Morten Bødskov (S) havde håbet på en mere ambitiøs aftale, men kalder aftalen et vigtigt skridt.
”I en usikker tid med storm på de syv verdenshave er aftalen et vigtigt skridt for en grønnere fremtid og godt nyt for danske maritime virksomheder. Det har ikke været let, og ikke alle er med ombord endnu. Men Danmark har arbejdet benhårdt. Selvom vi havde håbet på et endnu mere ambitiøst resultat, er der tale om en historisk aftale, som er et første skridt mod klimaneutral skibsfart i 2050," siger han.
-emte