Ekspert advarer: Det kan tage flere uger
Topchefen i Boskalis, der ejer bjærgningsselskabet Smit Salvage, advarede i et indslag i hollandsk tv om, at det kan tage “adskillige uger” at få trukket Ever Given fri i Suezkanalen. Et af problemerne er, at skibet grundstødte med pæn fart på et tidspunkt, hvor der var højvande i kanalen.
“Vi kan ikke afvise, at det vil tage uger afhængig af situationen,” sagde Peter Berdowski, CEO i Boskalis til hollandsk tv, ifølge Reuters.
Smith Salvage er sammen med et japansk bjærgningsselskab hyret til at hjælpe Suez-myndigheden med at trække skibet flot og dermed igen kunne åbne for passage af den travle kanal, hvor mere end 150 skibe nu venter på at komme igennem.
Og hvis bjærgnings-eksperten får ret, kan det få store konsekvenser for den store del af den globale skibsfart, der normalt benytter Suez-kanalen som en smutvej fra Asien til Europa.
Alternativet - at sende skibene syd om Afrika - koster mere både i tid og penge. Det vil også have potentiale til at kunne påvirke de i forvejen skyhøje container-rater, ligesom prisen på olie kan blive påvirket.
I arbejdet med at få det fuldt lastede Ever Given fri af Suez-kanalen bund har de første forsøg været fokuseret omkring at redistribuere skibets ballast og udnytte tidevandet.
Men ifølge Berdowski er det formentlig nødvendigt at gøre mere:
“Det er en enorm vægt, der hviler på sandet. Vi kan blive nødt til at arbejde med en kombination af at reducere vægten ved at fjerne containere, olie og vand fra skibet samtidig med, at slæbebåde og uddybningsfartøjer fortsætter deres indsats,” sagde han.
En ting er at fjerne olie og vand fra containerskibet. Det kan være besværligt nok. Men en endnu større og udfordrende opgave vil det være at fjerne containere på grund af stakkenes enorme højde.
Selvom højvande vil hjælpe aktionen, var det også ved højvande, at det enorme - og fuldt lastede skib - gik på grund med en hastighed på 13,7 knob.
Det står med andre ord fast. Som i rigtig fast.
Kilde: TradeWinds