Ekspert: Elbiler skal opbevares separat
Det skabte stor opmærksomhed, da Maritime Danmark tidligere på måneden bragte en historie om, at det norske rederi Havila Kystruten, der driver færgesejlads langs den norsk vestkyst, ikke længere vil medtage el- og hybriddrevne biler.
Af Martin Uhlenfeldt MaritimeDanmark
Beslutningen blev taget efter, at rederiet havde modtaget en risikoanalyse udført af eksterne eksperter i det norske firma Proactima.
”En eventuel brand i el-, hybrid- eller brintbiler vil kræve ekstern redningsindsats og kan bringe mennesker om bord og skibene i fare. Vi tager sikkerhed seriøst, og det er naturligvis en risiko, vi under ingen omstændigheder er villige til at tage”, siger Bent Martini.
Havila Kystruten arbejder nu på at finde gode løsninger, der kan minimere risikoen ved at transportere denne type køretøjer i fremtiden.
Herhjemme vil en ekspert i Lithium-ion batterier, Thomas Krebs, ikke gå helt så langt som til at anbefale, at man undlader at transportere elbiler på færger.
Men han opfordrer kraftigt til, at man indretter færgerne, så det er muligt at håndtere en brand i et Lithium-ion batteri i en elbil, hvis en sådan skulle bryde ud.
”Min anbefaling er, at elbiler placeres i et aflukke for sig selv. Specielt indrettet med sprinkleranlæg nedefra og oppefra, og separeret fra resten af vogndækket så farlige gasser ikke spreder sig til resten hele vogndækket. Alternativt - at elbilerne anbringes på et særligt areal på åbne vogndæk med sprinkleranlæg monteret nedefra”, siger Thomas Krebs, direktør i Arbejdsgiver- og Brancheorganisationen for autoskadebranchen, Skad, til Maritime Danmark.
Thomas Krebs er uddannet ingeniør og har fulgt udviklingen af elbiler gennem mange år. Herigennem har han tilegnet sig et indgående kendskab til Lithium-ion batterier.
”Man skal huske på, at brand i et Lithium-ion batteri udvikler sig ekstremt hurtigt. Vi taler om ganske få minutter. Og at branden udvikler meget farlige hydrogenfluorid gasser, der risikerer at ødelægge lungevæv permanent”, siger Thomas Krebs.
Undersøgelser viser, at i 30-40 procent af de tilfælde hvor der opstår brand i en elbil, er det batteriet der brænder. I de fleste tilfælde er der tale om en almindelig brand, der kan slukkes på almindelig måde.
”Men sådan er det ikke ved brand i et Lithium-ion batteri. Disse batterier indeholder en oxygencelle, hvilket betyder at branden er selvforsynende med ilt, og derfor kan branden ikke slukkes på traditionel vis. Ved hjælp af vand kan man køle processen ned, og derved begrænse udviklingen”.
Et brændede Lithium-ion bilbatteri der ikke køles ned, udvikler temperaturer på langt over 1000 grader, mens det aluminium som f.eks. hurtigfærger hovedsageligt er bygget af, har et smeltepunkt på under 700 grader.
”En selvstændig udfordring er, at bilerne står meget tæt på vogndækket. Man kan jo dårligt nok komme ud af bilerne. At nå frem til bilerne i tilfælde at en brand, er en udfordring i sig selv”, siger Thomas Krebs, der ud over direktørposten bl.a. medlem af en tværministeriel arbejdsgruppe vedr. elbiler.
Hans sidste råd er tindrende klart:
”Man skal helt sikkert undlade at lade elbiler under overfarten, der er alt for farligt”, siger Thomas Krebs, der samtidig oplyser, at forskere arbejder på at fremstille en ny type batterier til elbiler, som ikke er nær så farlige som Lithium-ion batterier.
Men de nye batterier er ikke færdigudviklede, og endnu for dyre til masseproduktion.