Elbil i brand på færge - hvad så?
Det var fuldt hus på Marstal Navigationsskole, da Færgesekretariatet afholdt kursus og workshop om brandslukning af elbiler på færger. En lang række medarbejdere fra landets mindre færgerederier var mødt op for at blive lidt klogere, se demonstration af udstyr - og måske få afmonteret nogle myter.
Der blev demonstreret mobilt brandslukningsudstyr på det velbesøgte kursus. Foto: Maritime Danmark..
Vil en elbil kunne brænde sig igennem dækket på en færge?
Nej, det er helt usansynligt, lød vurderingen fra Henrik Hagbarth Mikkelsen, lektor og batteriekspert på skolen og primus motor på kurset, der blev afholdt i tirsdags.
Emnet er selvfølgelig blevet relevant, fordi antallet af elbiler på de danske veje er steget markant i de senere år. Men foreløbig er der kun et kendt eksempel i Danmark, hvor en elbil er brudt i brand på en færge. Det skete i 2010 - og altså mange år før udbredelsen af de batteridrevne biler tog fart.
En brand i en elbil kan på mange måder sammenlignes med en brand i en konventionel bil på en færge, fortalte Henrik Hagbarth Mikkelsen.
Dog med den forskel, at en elbil kan brænde meget længere, hvis der først opstår en såkaldt “termisk runaway” i batterierne. Det betyder at den ene celle antænder den næste, ind til de alle er brændt op.
Hvad skal besætningen så gøre, hvis der skulle udbryde brand i en elbil på deres færge?
Det korte råd til deltagerne, der alle sejler på færger med en kort overfartstid lød: Sørg for at passagererne ikke kommer i nærheden af røgen fra den brændende bil. Den er nemlig yderst gift. Tænd for sprinkleranlægget på dækket - og søg havn så hurtigt som muligt, hvor beredskabet må tage over.
I løbet af dagen, hvor også Søfartsstyrelsen og Beredskab Fyn var repræsenteret, blev der også demonstreret udstyr til brandbekæmpelse, ligesom deltagerne fik mulighed for at se, hvordan man afbryder højvoltsspændingen i tre forskellige elbiler.
Interessen for kurset har været så stor, at et tilsvarende bliver afholdt senere i år.
Redaktionen