Ellen ramt af nye tekniske problemer
Elfærgen Ellen, der sejler mellem Søby og Fynshav, har problemer med en inverter der betyder, at tre ud af færgens fire ladestrenge ikke fungerer, med det resultat at færgen er længere end normalt om at lade når den ligger i havn.
Færgen kan derfor ikke gennemføre så mange daglige sejladser som planlagt, og sejler i øjeblikket efter en nødplan.
”Formentlig er der tale om nogle softwareproblemer i inverteren i vores transformerhus. Den har problemer med tre ud af fire ladestrenge, og det kæmper de med at få styr på”, siger Mona Madsen, HR-manager hos Ærøfærgerne, til fyens.dk.
”Vi har indsat nødsejlplanen, fordi færgen har brug for længere tid til at lade op, og det får den med de nye afgange”, siger Mona Madsen.
Foreløbig er nødsejlplanen i kraft til og med fredag. Hvad der sker herefter er usikkert.
”Vi ved ikke, hvad årsagen er, men de kæmper for at finde ud af det. Hvis vi vidste, hvad årsagen var, så kunne vi også få de nødvendige ting hjem til at løse det”, siger Mona Madsen til avisen.
Ellen blev indsat på ruten mellem Ærø og Als den 15. august 2019, med godt 2 års forsinkelse. Den 100 procent eldrevne færge er meget avanceret og den største i verden af sin type. Færgens batteripakke er så stor, at den kun behøver at lade batterierne op i den ene ende af overfarten - i Søby.
Elfærgen har kostet 220 millioner kroner, hvor af knap halvdelen kommer fra EU.
Redaktionen