Esbjerg Shipyard satser på dual fuel-teknologi
Esbjerg Shipyard satser nu på at gøre sig gældende inden for dual fuel-teknologi. Det sker efter at det tyske offshore-vindrederi O.S. Energy med støtte fra MPC Capital har afgivet en ordre på op til seks specialbyggede offshore survey- og servicefartøjer på værftet.
"Dual fuel refererer typisk til motorer, der kan bruge både marine gas oil og metanol eller LNG. I vores tilfælde er de installerede motorer optimeret til en enkelt type brændstof. Vi har én motor, der kører på MGO, og en anden, der kører på metanol", siger Peter Madsen, projektchef hos Esbjerg Shipyard.
Nordhavn Power Solutions er med i projektet som underleverandør.
"På vores eksisterende flåde har vi haft rigtig gode erfaringer med Scania-motorer. Derudover har Nordhavn Power Solutions stærke tekniske kompetencer som lokal repræsentant for Scania og ScandiNAOS, især inden for metanolområdet", siger Alexander Nürnberg, administrerende direktør hos O.S. Energy.
O.S. Energy opererer primært i Nordsøen, Østersøen og Det Irske Hav. Ifølge Nürnberg var en af grundene til, at ordren gik til Esbjerg Shipyard, at "folk på den jyske vestkyst er vant til det barske miljø, og det afspejles i kvaliteten af produkterne og fartøjerne."
-mauh