Flydende ladestandere fra Maersk-selskab i spil ved Panamakanalen
Maersk-selskabet Stillstrom og Panamakanalens myndighed har underskrevet en hensigtserklæring (MoU) om at undersøge brugen af Stillstroms offshore-ladeteknologi til at reducere emissioner fra skibe, der venter på passage gennem Panamakanalen.
Foto: Stillstrom by Maersk
Med omkring 14.000 skibe årligt er Panamakanalen en nøgleaktør i verdenshandlen – og i den maritime grønne omstilling. Panamakanalens myndighed, ACP, har allerede taget flere bæredygtige tiltag, som f.eks. incitamenter til lavemissionsskibe og vandbesparende initiativer. Samarbejdet med Stillstrom markerer endnu et skridt mod en grønnere logistik.
”Partnerskabet viser, hvilken vej skibsfarten bør gå – ved at bruge innovation til at mindske miljøpåvirkningen fra skibsfart,” siger Kristian Borum Jørgensen, CEO i Stillstrom.
Normalt bruger skibe diesel eller tung fuelolie, når de ligger for anker og venter – hvilket udleder CO2, NOx og partikler. Stillstroms løsning gør det muligt at forbinde skibe til stationære offshore-energiladere, så de kan slukke motorerne og vente lydløst uden udledning.
Parterne vil nu gennemføre et fælles studie for at vurdere potentialet for offshore-løsninger i regionen, og hvordan disse kan støtte Panamakanalens overordnede strategi for CO₂-reduktion og forbedret luftkvalitet, skriver Stillstrom i en pressemeddelelse.
”Denne aftale afspejler vores ambition om at finde banebrydende løsninger til at reducere emissioner, ikke kun under transit, men i hele den maritime værdikæde,” siger Ilya Espino de Marotta, viceadministrator og bæredygtighedschef ved Panamakanalen.
Stillstrom blev lanceret af Maersk Supply Service i starten af 2022 med henblik på at reducere udledningerne fra offshore supportskibe, når de ligger ved f.eks vindmølleparker eller på ankerpladser. Nu bliver teknologien også testet ved Panamakanalen.
-emte