EU godkender havneprojekt: Statsfinansiering er ikke ulovlig statsstøtte
Alle de forberedende øvelser er gjort. Og nu fastslår EU Kommissionen, at den planlagte statslige finansiering af en uddybning af sejlrenden ind til Göteborg Havn ikke er at betragte som ulovlig statsstøtte. Projektet Skandia Gateway kan gå i gang.
Efter EU-Kommissionens afgørelse kunne Göteborgs Havnemyndighed torsdag aktivere den tidligere forberedte aftale med NCC vedrørende kajforstærkningsdelen af det massive infrastrukturprojekt, Skandia Gateway.
"Scenen har været sat i lang tid, og det er med stor tillid, at vi nu kan trykke på knappen og fortsætte med dette projekt, som er så afgørende for konkurrenceevnen i den svenske industri. Det er på høje tid, at vi kommer i gang," siger Göran Eriksson, administrerende direktør for Göteborgs Havnemyndighed, ifølge en pressemeddelelse fra havnen.
Projektet skal uddybe sejlrenden ind til Göteborg Havn, så det kan tage skibe med en dybdegang på 17,5 meter i stedet for den nuværende begrænsning på 13,5 meter.
Det er blevet nødvendigt, fordi containerskibenes kapacitet er steget med 50 pct. over de sidste 15 år. Det betyder, at de største skibe i dag kun kan komme halv lastet ind til containerterminalen i Göteborg.
Skandia Gateway er et samarbejdsprojekt, hvor Göteborgs Havnemyndighed er ansvarlig for kajforstærkningsforanstaltninger i containerterminalen, mens Sveriges Sjöfartsverk er ansvarlig for uddybningen af i sejlruten.
Indledningsvis vil 700 meter af kajen blive forstærket. Dette er en forudsætning for, at kajen er klar til at rumme større skibe end i dag, og for at Sveriges Sjöfartsverk kan begynde opgravning i en 5 kilometer lang strækning af sejlruten, hvor 11 millioner kubikmeter ler vil blive fjernet.
Projektet har et budget på 2,8 mia. svenske kroner, hvoraf den kommunalt ejede havn bidrager med knap halvdelen.
Efter planen skal projektet stå færdigt i 1. kvartal 2028.
-emte