EU stopper containerrederiers særregel om at dele plads på skibe
Det skal ikke længere være muligt for containerrederier at dele pladsen på hinandens skibe. Det sker fordi EU ikke længere vil fritage rederierne fra at være underlagt de europæiske konkurrenceregler, meddeler EU Kommissionen.
Hidtil har containerrederierne haft aftaler om at udnytte pladsen på hinandens skibe bedst muligt, men det vil ikke længere være tilladt.
“Europa-Kommissionen har besluttet ikke at forlænge EU's retlige ramme, som fritager linjerederikonsortier fra EU's kartelregler (gruppefritagelsesforordningen for konsortier). Kommissionen har konkluderet, at gruppefritagelsesforordningen ikke længere fremmer konkurrencen i skibsfartssektoren, og den vil derfor lade forordningen udløbe den 25. april 2024,” skriver EU Kommissionen om afgørelsen.
Afgørelsen kommer på baggrund af en revisionsproces, der blev indledt i august i fjor, for at klarlægge, hvordan ordningen har fungeret siden 2020.
Gruppefritagelsesforordningen giver linjerederier mulighed for på visse betingelser at indgå samarbejdsaftaler om fælles linjeskibsfart, også kaldet “konsortier".
EU Kommissionen bad i august interessenter om at svare på, hvordan gruppefritagelsesordningen for konsortier fungerede.
Resultaterne af evauleringen er offentliggjort i dag.
“Overordnet set peger den dokumentation, der er indsamlet fra interessenterne, i retning af en lav eller begrænset effektivitet af gruppefritagelsesforordningen i perioden 2020-2023.”
“I betragtning af det lille antal og den type af konsortier, der falder ind under anvendelsesområdet, medfører gruppefritagelsesforordningen begrænsede besparelser i rederiernes overholdelsesomkostninger og spiller en sekundær rolle i deres beslutning om at samarbejde. Desuden gav gruppefritagelsesforordningen i evalueringsperioden ikke længere mindre rederier mulighed for at samarbejde og tilbyde alternative tjenester i konkurrence med større rederier,” skriver Kommissionen om baggrunden for beslutningen.
Ophøret af ordningen fik i dag Maersk-aktien og flere andre containerrederiers aktier til at falde.
-emte