Farvandsvæsenet yder bistand til Irak
Irak samarbejder med Farvandsvæsenet om at realisere den strategi for maritim sikkerhed, som er en del af landets genopbygningsplan. Skibstrafikken omkring Irak er stærkt stigende og dermed også behovet for at etablere afmærkning, advarsler, AIS og nu også et VTS-center efter dansk model.
Anført af generaldirektøren for ”General Ports of Iraq”, Captain Salah Khudair Abood, besøger en delegation fra Irak i disse dage Danmark.
”Det har været en lang proces at få implementeret den plan for maritim sikkerhed, som den irakiske regering har ønsket, men vi er nået langt nu. Vi har fået hjælp fra Danmark til bl.a. afmærkning, hvor vi med forbillede i Farvandsvæsenets driftscenter i Korsør har etableret en lignende virksomhed lokalt. Næste skridt bliver at etablere et VTS center, som vi håber på er operationelt om 1½ år”, siger Captain Salah Khudair Abood
Den irakiske regering ønsker at være en aktiv medspiller på det internationale, maritime område, hvilket kræver, at sejladssikkerheden tages alvorligt.
Omar Frits Eriksson, afdelingschef fra Farvandsvæsenet har været med til at formulere den irakiske strategi på området og har siden tæt fulgt irakernes arbejde,
”Vores samarbejde begyndte i 2007 og er derfor et lysende eksempel på, at kapacitetsopbygning handler om langvarige samarbejdsforhold, de lange seje træk, hvis man vil opnå reelle og varige resultater”, siger Omr Frits Eriksson.
Strategien har fokus på en række af de områder, som Farvandsvæsenet har arbejdet med i årevis: Navigationsadvarsler, vejr- og vanddata, afmærkning, etablering af en redningstjeneste og opsættelse af AIS sendere.
Skibstrafikken omkring Irak er stærkt tiltagende, efter landet har formået at fjerne de miner, som tidligere var en trussel for sikkerheden, og dybere sejlrender er efterfølgende udgravet. Forventningen er, at trafikken i området fortsat vil stige med både containerskibe og olietransporter. Hermed følger også behovet for at kunne bekæmpe den illegale trafik såvel som forebygge olieforurening og terror mod olieplatforme.
Et lokalt VTS center er vigtigt for Irak, fordi man ønsker et overblik over skibstrafikken, så man dels kan imødekomme behovene for sejladsinformation, dels kan skabe større sikkerhed i forbindelse med de mange risici, der følger, når trafikken er tæt.
”Vi ønsker at etablere et VTS center, der ligner det danske så meget som muligt. Vi kan naturligvis ikke helt kopiere det, vi ser her, da vores lokale forhold er noget anderledes, bl.a. varmen og den høje luftfugtighed”, siger Salah Khudair Abood.
”Vi har et meget fint samarbejde, og vi er taknemmelige for den viden, vi får gennem kontakten til Farvandsvæsenet. Udviklingen i Irak har været positiv. Det håber jeg også, virksomheder rundt omkring i verden kan se, så de vil være villige til at investere i landet fremover.”
Det er Danida, der har bedt Farvandsvæsenet om at bidrage til genopbygningsprogrammet i Irak. Samarbejdet startede i 2009, og Farvandsvæsenet har doneret to AIS modtagere samt bistået processen med viden og rådgivning om bl.a. afmærkning, inspektion og etableringen af et VTS center.
Irak har ikke en egentlig statslig maritim myndighed, derfor udføres regeringens politik på området af virksomheden ”The General Company for Ports of Iraq”.
Kilde: Farvandsvæsenet