Fem pct. skal være 0-udledende inden 2030
Fem procent af verdens forbrugte skibsbrændstoffer skal være 0-udledende i 2030, hvis den oceangående skibsfart for at nå de mål, der er sat i Paris-aftalen. Det viser et nyt studie fra Getting to Zero Coalition.
Hvis den internationale skibsfart skal bidrage til at holde temperaturstigningen på 1,5 pct. skal udledningen ned på nul i 2050 og for at nå det mål, skal de emissionsfrie brændstoffer udgøre 27 pct. i 2036 og 93 pct. i 2046
Og for at komme dertil, skal det grønne brændstof tegne sig for 5 pct. af forbruget i 2030, som Getting to Zero Coalition har sat som året, hvor det første “kommercielt levedygtige” nul-udledende skibe skal være i søen.
Koalitionen forudser, at brint-baserede brændstoffer har det største potentiale på længere sigt i forhold til at kunne skaleres og bør derfor udgøre en “betydeligt andel” af det grønne mix i 2030.
A.P. Møller - Maersk annoncerede midt i februar, at selskabet vil være klar med sit første metanoldrevne containerskib allerede i 2023 - syv år hurtigere end først planlagt.
“A.P. Møller - Maersk´s ambition er at vise vejen i forhold til at decarbonisere den globale logistik. Vores kunder forventer, at vi hjælper dem med at decarbonisere deres globale forsyningslinjer, og vi tager udfordringen op og arbejder på at løse de praktiske, tekniske og sikkerhedsmæssige udfordringer, der ligger i de kulstofneutrale brændstoffer, vi har brug for i fremtiden,” udtalte Søren Skou, CEO i A.P. Møller - Maersk ved annonceringen.
Kilde: Getting To Zero Coalition.