Flere lastbiler på skotske veje fra januar
Når de skærpede regler om svovl-udledning træder i kraft ved årsskiftet, vil det betyde, at lastbiler årligt kører ekstra en million miles på skotske veje i forhold til det nuværende niveau. DFDS bliver nemlig nødt til at sætte priserne op på Skotlands eneste fragtfærgeforbindelse til Europa, Rosyth-Zeebrügge.
”De øgede omkostninger vil blive en udfordring for alle skibsredere, og det betyder, at fremover bliver priserne på søtransport forøget. Der er ingen anden udvej end at sende regningen til kunderne”, siger Gert Jakobsen, kommunikationschef hos DFDS.
I stedet for at bruge fragtruten Rosyth-Zeebrügge vil vognmændene køre længere på vejene og i stedet vælge kortere færgeruter fra engelske havne til Europa. Nu frygter man, at den skotske færgeforbindelse kommer til at lide samme skæbne som Esbjerg-Harwich-ruten for nylig, der som bekendt bliver lukket.
DFDS vil bruge den dyre bunkerolie med lavt svovlindhold på ruten, da scrubberløsningen ikke egner sig til alle rederiets færger. DFDS afviser at have planer om at lukke flere ruter.
Det er ro/ro-færgen Finlandia Seaways, som sejler på ruten Rosyth-Zeebrügge. Færgen har en kapacitet på 1.899 lane meter.
Kilde: The Scotsman