Forbedret sikkerhed på danske skibe
Sikkerheden på de dansk-registrerede erhvervsfartøjer bliver fortsat bedre, viser de seneste tal fra Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart. ’En win-win for alle parter’, siger forbundets netop genvalgte formand, Lars Henneberg.
Coronapandemiens dødvande er for længst i glemmebogen, aktiviteterne er i top og sikkerheden det samme. Sådan lyder en kort status for den danske handelsflåde og de mange tusinde søfarende, der arbejder på de dansk-registrerede erhvervsfartøjer.
Langt størstedelen af søfolkene – omkring 95 procent – er forsikret gennem Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Søfart (UFDS), som netop har afholdt generalforsamling. Her fremlagde bestyrelsesformand Lars Henneberg, der er Vice President, Head of Global Risk Management hos A.P. Møller – Mærsk, de nyeste tal på området.
“Alt i alt er udviklingen på skadesfronten positiv. I absolutte tal er der løbet flere anmeldelser ind sidste år end de tre foregående, men det hænger jo sammen med, at shippingsektoren som helhed er tilbage på niveau med tiden inden Covid-19”, siger Lars Henneberg.
Faktisk er antallet af skader målt i forhold til hvor mange timer, der bliver arbejdet, faldende. Det skyldes helt enkelt at mængden af arbejdstimer – opgjort i de såkaldte forhyringsdage – på skibene er steget støt og relativt mere end uheldsraten.
“Det vidner jo om en fortsat forbedring af sikkerheden og arbejdsmiljøet til søs, og at det voksende fokus, der har været på det her område i branchen de seneste år, har virket. Det er positivt for alle parter og en win-win, specielt for de søfarende og selvfølgelig også rederierne”, siger Lars Henneberg.
Med det in mente ser Lars Henneberg og den øvrige bestyrelse, der alle blev genvalgt på generalforsamlingen, frem til at fortsætte den positive udvikling sammen med medlemmerne og fastholde de danske skibe som sikre arbejdspladser.
“Der er blevet taget rigtig mange gode initiativer ude i rederierne de seneste år, lige fra de store strategier til de helt små tiltag i hverdagen, der ofte kommer fra de søfarende selv. Det billede vil vi selvfølgelig gøre vores for at fastholde og styrke fremadrettet”, siger Lars Henneberg.
-mauh