Forlænget krise kan reducere kapaciteten

Ever Givens blokering af den vigtige rute genne Suez-kanalen, og hvis bjærgningsarbejdet trækker ud kan det få alvorlige konsekvenser for for kapaciteten på Asien-Europa ruten, forudser Lars Jensen, adm. direktør i SeaIntelligence Consulting. I yderste konsekvens kan det kappe 15 pct.

Opgaven er enorm og kan tage uger. Foto: Suez-myndigheden..

De første rederier er nu begyndt at sende deres skibe ud på den længere tur syd om Afrika for at undgå den lange kø af skibe, der venter ved Suez. Her arbejder bjærgningsselskaber fortsat på at trække det fuldt lastede, 400 meter lange skib flot.

“Nogle få skibe har nu ændret kurs for at tage den lange tur rundt om Afrika, hvilket vil føre til en cirka en uges forsinkelse for gods om bord,” skriver han på Linkedin.

Dermed er situationen i Suez nu ved at ændre sig fra en “irritation” til at få “signifikant betydning”.

Den længere rejsetid betyder, at rederierne vil skulle bruge 13 i stedet for 11 skibe for at kunne opretholde ugentlige sejladser, påpeger han.

“Der er i øjeblikket omkring 27 ugentlige Asien-Europa rundture, hvilket kræver 297 skibe (11x27). Hvis der nu er behov for 13 skibe til hver service for at opretholde ugentlige afgange, er 297 skibe kun nok til at opererer 23 ugentlige rundture. Det er en reduktionen i antallet af ugentlige services på 15 pct. - og det vil alt andet lige reducere den ugentlige kapacitet på Europa-Asien med 15 pct.,” skriver Lars Jensen i et opslag på Linkedin.

Boskalis CEO, Peter Berdowski, advarede i et hollandsk tv-interview om, at bjærgningsarbejdet kan trække ud i flere uger.

“Vi kan ikke udelukke, at det vil tager uger, afhængig af situationen,” sagde han.

Boskalis ejer Smit Salvage, der er et af de bjærgningsselskaber der er i gang i Suez-kanalen.

Forsikringsselskaber, der har udstedt forsikringer mod forsinkelser, er allerede begyndt at modtage anmeldelser fra kunder, der har fragt om bord på det 20.388 teu store Ever Given, skriver TradeWinds.

Og det er ikke yderligere forsinkelser, som rederier og kunder har brug for i en tid, hvor efterspørgslen boomer og raterne i forvejen er skyhøje. De kan få endnu et nøk op ad, hvis det ikke lykkedes at fjerne Ever Given inden for en overskuelig tidshorisont.

Redaktionen.

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

17.10.2024Maritimedanmark.dk

Sverige satser på eldrevet hydrofoil lodsbåd

17.10.2024Maritimedanmark.dk

Græske redere tror på stor fremtid for gas

17.10.2024Maritimedanmark.dk

USA gennemfører massive angreb på Houthier

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Tørke rammer Panamakanalen hårdt

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk bestiller nye skibe i Kina

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Gotlandsbolaget overtager gældende overenskomster

15.10.2024Maritimedanmark.dk

Ukraine: Russisk skyggeflåde er vokset

14.10.2024Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen sælger Mercandia færge

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark