Gigantisk kran skal sniges under Storebæltsbroen
Verdens næststørste kran skal ind i Østersøen for at sætte havvindmøller op. Men først skal den gigantiske kran sejles under Storebæltsbroen, og det kræver mange forberedelser.
“Han er så høj, at passagen af Storebælt er svær. Så det kræver en hel del koordinering at få alt til at glide glat,” siger kommandørkaptajn Niels Pind, chef for Søværnets Overvågningsenhed, der via VTS Storebælt tager sig af planlægningen, skriver TV 2 Øst.
Passagen af SSCV Thialf, der er ejet af det hollandske selskab Heerema Marine Contractos, skal efter planen finde sted 18 oktober, men den kan kun gennemføres, hvis strøm og vind tillader det.
Frihøjden under højbroen er 65 meter, men kran rager 50 meter op over skibet arbejdsdæk. Men den samlede højde på hele platformen kan variere, da skibet kan sænkes op til 20 meter ned i havet.
Det betyder, at den almindelige trafik må vige, mens kranskibets passerer, da den skal sejles igennem hvor havdybden er størst.
“Det kan være, at kursen skal ændres undervejs, og derfor er der også en repræsentant for rederiet, en forbindelsesofficer til lodsen på skibet og en kontakt til Søfartsstyrelsen klar i vagtrummet foruden det normale vagthold, når kranen passerer,” siger kommandørkaptajn Niels Pind til TV 2 Øst
Det sker kun nogle få gange om året, at noget så højt skal passere under broen. Operationen ventes at vare 2,5 timer, mens kranen passere under broen.
Thialf, der er bygget i 1985, var verdens største kranskib, ind til den i 2019 blev overgået af SSCV Sleipnir. den er 201,6 meter lang og 88,4 meter bred og har plads 736 personer om bord.
-emte